Gymnastikförbundets ordförande Malin Eggertz Forsmark svarar Stockholms idrottsborgarråd: fel väg att lösa problemet

I debattinlägg i DN den 8 nov ifrågasätter Stockholms idrottsborgarråd Madeleine Sjöstedt idrottsrörelsens förmåga att leva upp till folkhälsomålen. Hon ifrågasätter idrottsrörelsens anslag och tävlingsfokus och efterlyser bland annat nya aktivitetsformer som passar ungdomarna bättre. - Viktig fråga men fel väg att lösa problemet, säger Eggertz Forsmark. - En del av problemlösningen ligger i Sjöstedts egna händer.

Madeleine Sjöstedts debattinlägg om idrottsrörelsens förmåga att leva upp till folkhälsomålen (DN 8 nov 2009) väcker frågor. Visst är det bra och angeläget med en diskussion om hur vi får barn och ungdomar att röra sig mer men jag finner resonemanget om en omfördelning av anslaget till RF märkligt. Nås detta mål bäst genom att omfördela de viktiga resurser som idag går till den ideella idrottsrörelsen inom Riksidrottsförbundet till aktörer utanför RF? Kommersiella? Kommunala? Icke-organiserade?

Nej, menar jag.

Som ordförande i Gymnastikförbundet, ett av de allra största idrottsförbunden inom RF med 80 procent kvinnor och nära etthundratusen barn och ungdomar i 1230 medlemsföreningar över hela landet, vill jag bemöta Sjöstedts påstående om att fokus ligger på den traditionella tävlingsidrotten.

Av våra totalt 245 000 medlemmar är endast en dryg tiondel tävlingsaktiva. Övriga är 'vanliga' motionärer, från förskoleålder till aktiva seniorer. Med samma mål för ögonen som Madeleine Sjöstedt - att engagera de idag inaktiva ungdomarna - utvecklar och erbjuder våra medlemsföreningar nya verksamheter. Många av de aktiviteter som Sjöstedt själv nämner finns redan i utbudet: dans, cheerleading, yoga, aerobics, gymträning - ja, till och med 'le parkour' som ingår i ett nytt ungdomsriktat projekt. Nytänkande ideella ledare finns det gott om - begränsningarna ligger inte hos dem utan snarare i resurser som Madeleine Sjöstedt och andra styr över: lokaler!

Låt mig ta ett par exempel just från stockholmsområdet. En av Sveriges största gymnastikföreningar finns i Stockholm. Brommagymnasterna har 2723 aktiva medlemmar (här är de 2000 kunderna i föreningens gym inte inräknade). Endast 300 är tävlingsgymnaster. De har dessutom 1823 barn och ungdomar i kö. Föreningen vill inget hellre än att ta emot dessa men just bristen på lokaler sätter stopp. En annan förening, SOL-flickorna, har 783 aktiva medlemmar. Även här är det endast tio procent som tränar med tävlingsgymnastik som mål. SOL har 383 barn i kö och även för dem är det stora problemet tillgång till utrustade hallar.

Idrottsrörelsen med över tre miljoner medlemmar, gör en fantasisk insats för folkhälsan och då menar jag inte bara fysisk aktivitet, utan även social gemenskap. Men, jag delar Sjöstedts oro över att det fortfarande är alltför många som står utanför. Här menar jag att tidiga insatser i förskola/skola är framgångsnyckeln. Här når man alla. Det är i skolan som rörelseglädjen måste födas. Det är extra viktigt för de barn som inte har naturliga vägar till en idrottsförening i tidig ålder. Här ska man lägga grunden med rolig och medveten motorisk träning som hjälper barnen att känna att de kan, vill och vågar vara med i fysiska lekar och träning. Studier visar att barnens motoriska utveckling har försämrats. Det skapar ett motoriskt utanförskap. Också här är lokalfrågan viktig. Rusta upp och utrusta skolgymnastikhallarna så att de skapar lust till rörelse och ger förutsättningar för grundläggande och rolig motorisk träning.

Idéer som lockar nya ungdomsgrupper - och kan behålla dem - är välkomna också i den ideella föreningsrörelsen inom RF. Hjälp oss med lokalfrågan så kommer vi också att kunna fånga upp fler - och behålla fler.

Malin Eggertz Forsmark, förbundsordförande Gymnastikförbundet

Länk till YouTube med ett exempel på 'parkour-träning' i gymnastikhall