Gymnastiksveriges rising star Jonna Adlerteg tävlar i Mälarcupen - sista 'genrepet' före VM i Tokyo

Förstaårssenioren Jonna Adlerteg satte nytt personbästa med 54,1 poäng i en konkurrenstät internationell tävling i Ghent, Challenge Cup (f d World Cup) i början av september. Klubbkamraten Ida Gustavsson (båda från Eskilstuna GF) gjorde 53.85. De  har nya, svåra program och tävlar i Mälarcupen i Åkeshovshallen 17 - 18 september - resultatet avgör om de får representera Sverige vid VM i Tokyo i oktober. (Fotot ovan: Andreas Svensson/Westphoto)

- Jonnas barrserie i Ghent är den bästa jag sett en svensk gymnast göra, säger förbundskaptenen Agneta Göthberg. - Också Ida Gustavsson gör en verkligt svår och fin barrserie. Båda har höjt sig ytterligare och med felfria tävlingsprogram kan de nå ännu högre poänger. Båda har klarat den uppsatta VM-kvalgränsen men måste också lyckas i Mälarcupen för att bli uttagna till VM.

Veronica Wagner kommer inte att tävla i Mälarcupen.  – Jag känner mig ännu inte helt fulltränad och kommer inte heller att tävla i kommande VM, säger Veronica.  - Jag har haft problem med en axel under våren och måste vila under sommaren. Axeln har äntligen blivit bra, men tyvärr inte i tid för att jag ska hinna bli i VM-form. Barr har jag inte kört sedan SM i maj, och det krävs mångkamp på VM. Det betyder dock inte att jag bestämt mig när det gäller framtiden, just nu funderar jag och det får ta den tid det tar.

Tävlingarna startar för Jonna och Idas del med mångkampen lördag den 17 september kl 15.00.

I Mälarcupen tävlar både yngre och äldre gymnaster, pojkar och flickor. Det är Sveriges enda internationella tävling i artistisk gymnastik och i år kommer också duktiga gymnaster från Schweiz och Finland. De två manliga gymnaster som är aktuella för VM-uttagning är Måns Stenberg och Toni Simonen. Även för dem gäller att de måste prestera ett tillräckligt bra resultat.

Mer information om damernas tävling: förbundskapten Agneta Göthberg, 070-342 0514

Mer information om herrarnas tävling: förbundskapten David Ahlin, 073-522 5261 eller Hans Goldring, 070-5316203 (idrottskonsulent på Gymnastikförbundet)