JEM och EM i kvinnlig artistisk gymnastik i Bryssel - två svenska lag på plats - juniorerna kvalar onsdag 9 maj kl 13.00

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2012 17:39 CEST

Kim Singmuang, Lovisa Estberg, Emma Larsson (alla från Eskilstuna GF), Julia Rumbutis (Stockholm Top Gymnastics) och Ece Ayan (Leksands GF)  tävlar för Sverige i JEM onsdag 9 maj kl 13.00  (Subdivision 1). De talangfulla svenska juniorgymnasterna  har väckt positiv uppmärksamhet under för- och podieträningarna. De ingår i Gymnastikförbundets och SOK:s satsning 'Guld i Sikte' som har OS i Rio 2016 som mål.

På seniorsidan tävlar Veronica Wagner, Jonna Adlerteg, Ida Gustafsson, Ida Rothe, Victoria Genberg torsdag 10 maj kl 17.25 i Subdivision 4.  Jonna och Ida G endast i barr, Veronica Wagner troligen i tre grenar (ej barr).

Gymnastikförbudets sportchef Ulf Andersson har följt Sveriges träningspass och kommenterar: - För Jonnas del är EM ett led i förberedelserna inför OS i London. Hennes klubbkamrat Ida Gustafsson körde helt grymt i barren på förträningarna - nästan det bästa jag sett en svensk gymnast göra! Veronica Wagner...ja, vad säger man? Hon är ett fenomen som tävlingsmänniska, presterar alltid som bäst när det gäller. Troligen kommer hon att tävla i hopp också här i EM (i sin comeback vid SM i april tävlade hon i bom och fristående). Årets SM-vinnare Ida Rothe kommer att tävla samtliga fyra grenar.

Sveriges seniorgymnaster  har sin podieträning tisdag kväll. Ulf Andersson finns på plats i Bryssel och kan nås på telefon 0725-356487. Snabba rapporter via Gymnastikförbundets Facebook-sida (se resurslänk)

Kommentarer (0)

Kommentera