Julia, Hanna, Jacob, Lucas och Johanna är Europas bästa truppgymnaster

Julia, Hanna, Jacob, Lucas och Johanna är Europas bästa truppgymnaster

För första gången någonsin premierades  individuella gymnaster vid EM i truppgymnastik. Bland de tolv gymnaster som formar Europas All Star Team finns fyra svenskar. Sex gymnaster belönades också för Best Performance under EM och av dessa är tre svenskar, utöver de fyra som valts till All Star Team även damlandslagets Johanna Malmberg. Samtliga ingår i dam- respektive herrlandslaget som tog EM-guld respektive EM-silver vid gårdagens finaler på Island.

I All Star Team ingår Julia Meinl, Hanna Meinl, Jacob Melin och Lucas Bodin.
  Best Performance: Julia Meinl (tumbling)  Jacob Melin och Johanna Malmberg  (båda trampett).

Utmärkelserna bygger på gymnasternas individuella prestationer och svårighetsgrader under EM 2014.

- Denna stora och ständigt växande idrott bygger på laginsatser men behöver också sina 'fixstjärnor', säger Gymnastikförbundets sportchef Pia Josephson. - Det är förstås väldigt roligt och hedrande att Sverige tar sju av de totalt 18 individuella utmärkelserna under EM!

Mer information: Sportchef Pia Josephson, +46708-80 84 25

Webbild fr v till höger: Julia Meinl, Hanna Meinl, Jacob Melin, Lucas Bodin och Johanna Malmberg.Julia och Hanna Meinl kommer från Höganäs GF, Johanna Malmberg från malmöklubben GK Motus Salto. Jacob Melin och Lucas Bodin kommer från stockholmsklubben Brommagymnasterna.