Lina Sjöberg efter VM-kvalet i dubbel mini-trampolin

Lina Sjöberg tävlar i VM-final i dubbel mini-trampolin (DMT)

VM i trampolin och DMT pågår just nu i den nybyggda OS-arenan i Tokyo, Japan. På plats finns Lina Sjöberg, regerande världsmästarinna i dubbel mini-trampolin (DMT).

I kvaltävlingen som gick i torsdags gav Linas första kombination 34,500 i poäng och den andra 35,500. Så med 70,000 placerade sig Lina direkt i topp och där ligger hon kvar inför söndagens DMT-final. Detta trots en stukad stortå som uppladdning.

Tån har hunnit bli mycket bättre och under lördagens förträning kändes det bra. Lina har bestämt sig för att göra en ändring i finalkombinationen. Hon kommer att ändra upphoppsövningen full half sträckt till en full half grupperad. Den satt bättre idag och trots att det är en enklare svårighet är bedömningen att den kommer hon ändå kommer att ha en av finalens högsta svårighetsgrader.

- Det kändes helt OK idag, men jag kommer att gå ner i svårighet, säger Lina Sjöberg själv.

På plats finns även hemmatränare Ulf Andersson och förbundskapten Jenny Söderlund, som båda ser fram emot morgondagens final och säger så här:

- Det ser bra ut för Lina inför finalen, men det kommer att bli en jämn final och då är det troligen landningarna som avgör. Det gäller att sätta kombinationerna och landa i den röda zonen. Gör Lina det så kommer hon att vara med i medaljstriden.

DMT-finalen för damer går kl 06:00 (svensk tid) på söndag 1 dec. Finalen kommer att streamas på FIG:s YouTube-kanal.

Samtliga resultat från damernas DMT-kval finns här och startlistan för finalen finns här.

Presskontakt VM i trampolin och DMT 2019

Emelie Hedberg
emelie.hedberg@gymnastik.se

Svensk Gymnastik har många ansikten. Rolig och lekfull träning i ständigt nya former. Tävlingsutmaningar för dem som vill mer. Olika men ändå lika - den egna kroppens rörelser i centrum. God hälsa och välbefinnande genom rörelse, gemenskap och personlig utveckling - det är Svensk Gymnastik. Hos oss är alla välkomna.