Mediaackreditering till OS-kvaltävlingen i London med gymnasten Jonna Adlerteg - deadline 15 december

Den 11 januari 2012 i O2 Arena i London tävlar 16-åriga Jonna Adlerteg i Second Olympic Test Event.  Det är hennes och Sveriges sista möjlighet att kvalificera sig för en plats i truppen vid OS i London i augusti 2012. Hon har en god chans att klara detta.

Mediaackreditering senast den 15 december via Internationella Gymnastikförbundets MediaCenter: http://www.fedintgym.com/mediamanager/

Jonna tävlar i Subdivision 4 i Mixed Group, med gymnaster från Polen, Storbritannien, Uzbekistan och Finland. Tävlingsstart lokal tid kl 19.55 - 22.00 (svensk tid kl  20.55 - 23.00).

Adlertegs tidigare personbästa i internationellt sammanhang:
världscupen i Ghent 2011 (Challenger Cup) 54,1.

Hennes personbästa gren för gren.
Hopp: 13.550 (Ghent Challenger Cup)
Barr: 14.1 (Ghent Challenger Cup)
Bom: 13.225 (EM)
Fristående: 13.45 (Challenger Cup)

Jonna Adlerteg ligger nu i intensivträning inför London hemma i Eskilstuna. Det gör också hennes klubbkamrat Ida Gustafsson, som är ett år äldre än Jonna och som vid VM i Tokyo - den tävling som gav Sverige en plats vid London Olympic Test Event - bara var några få hundradelar från Jonna i resultatlistan. Målsättningen är att Ida ska kunna gå in på Sveriges plats med kort varsel, i den händelse Jonna inte är i full tävlingsform i januari.

(Foto: C2No/Christian Thomassen/VM2011)

__________________________________________________________________________

Hur fördelas platserna vid OS i London (kvinnlig artistisk gymnastik)?

Det handlar om totalt 98 platser.
Direktkvalificerade för OS är de åtta bästa lagen från VM i Tokyo 2011. De får alla skicka fem gymnaster. (De får inte tävla vid London Olympic Test Event.)

Lagen på plats 9 - 16 får skicka fulla lag till Test Event i London (6 gymnaster per lag)

Lagen som kom på 17 - 24 plats i Tokyo får skicka två gymnaster var till testkvalet i London.

Övriga platser fördelas bland individuella gymnaster, efter deras placering i VM i Tokyo 2011. De som tog  medalj i individuella grenar och som inte är direktkvalificerade via lagplacering i Tokyo får en plats (ovanligt).

Reglerna är komplicerade - den som vill fördjupa sig rekommenderas ta en direktkontakt med Ulf Andersson, Gymnastikförbundets sportchef,  som nyss återvänt till Sverige efter tre år som Sports Event Manager på Internationella Gymnastikförbundet FIG.

___________________________________________________________________________

Mer information:
Ulf Andersson, 072-535 64 87, sportchef Gymnastikförbundet (ulf.andersson@gymnastik.se)
Agneta Göthberg, 070-342 05 14, förbundskapten för kvinnlig artistisk gymnastik