Nytt världsrekord i snabbhet för Hongkong och brons för Sveriges mixlag på VM i hopprep

Brons på hemmaplan för Sveriges mixlag

I öppna klassen tävlar mixade lag och Sverige knep en tredjeplats på hemmaplan efter att ha fått fina poäng i samtliga sex grenar. Laget kommer ifrån Kämpinge GF och består av Elin Söderlund, Sara Nässel, Wilma Roth, Tora Nyqvist och Oliver Åström-Möller.  Laget har tränat tillsammans länge och jobbar mycket med kreativitet i grenarna. Arenan kokade när Sverige tävlade och det gick inte att ta miste på att publikstödet uppskattades av hopparna.

- Det var en sån känsla att gå in där. Att lyckas på hemmaplan! Det betydde allt, säger Wilma Roth och laget pratar nästan i munnen på varandra för att verkligen förmedla hur viktigt det var med publikens jubel.

Förväntningarna har varit höga och det är en stor press som släppt från lagets axlar. Att få prestera på hemmaplan.

- Det handlar mycket om att ha nerverna i styr och prestera när det gäller. Vi som grupp kan mycket gymnastik och är starka. Det gör att vi har kontroll och kan le fast det är fysiskt krävande, säger Oliver Åström-Möller.

På frågan hur en bronsmedalj ska firas svarar laget: "Bronset ska verkligen firas! Efter World Cup på söndag blir det fest, detta betyder allt!".

Världsrekord i snabbhet till Hongkong

I Baltiska hallen i Malmö slogs idag ett nytt världsrekord under VM i hopprep 2016. I grenen 4 x 45 sek snabbhet i dubbelrep för herrar gjorde Hongkong en imponerande tävling (se bifogat filmklipp). I grenen snabbhet är det antalet nedslag med högerfoten som räknas och laget kom upp i hela 671 st. Innan VM-tävlingarna i Malmö startade under torsdagen var rekordet 603 nedslag och sattes på VM 2014.

Resultat för herrklassen: http://wejump.net/#/TEAM/World_Championships/Male/
Resultat för öppen klass (mix): http://wejump.net/#/TEAM/World_Championships/Open/

Morgondagens tävlingar startar kl 9:30 och streamas på http://sportway.se/live/play/world-rope-skipping-championship-2016/1576

Videoklippet med världsrekordet är producerat av Sportway.se

Svensk Gymnastik har många ansikten. Rolig och lekfull träning i ständigt nya former. Tävlingsutmaningar för dem som vill mer. Olika men ändå lika - den egna kroppens rörelser i centrum. God hälsa och välbefinnande genom rörelse, gemenskap och personlig utveckling - det är Svensk Gymnastik. Hos oss är alla välkomna.