Ökad satsning på svensk gymnastik 2009

Vid sidan av OS-besvikelsen har 2008 ändå innehållit många glädjeämnen. Antalet tävlingsgymnaster växer för varje år. Nya unga talanger följer i Veronicas spår. Det långsiktiga programmet 'Guld I Sikte' (kravprofiler, talanggrupper, utvecklingstrapport och tätare landslagssamlingar) ger redan synbara resultat och 2009 satsar Gymnastikförbundet ytterligare resurser, både personellt och ekonomiskt, på Manlig och Kvinnlig Artistisk Gymnastik och på den ständigt växande Truppgymnastiken. 'Veronica-effekten' finns defintivt och lovar gott för framtiden.

Många skäl att se förhoppningsfullt på 2009 således. Vi hoppas på en Wagner helt återställd och tillbaka i toppen. En Måns som klättar vidare mot världstoppen. Nya talanger som växer vidare i deras fotspår. Flera stora evenemang väntar: Gemensamt SM i Uppsala 29 - 31 maj. NM i truppgymnastik i oktober i Helsingfors. EM i Manlig och Kvinnlig Artistisk Gymnastik i Milano 2 - 5 april. 2009 kommer också att präglas av ett kommande värdskap för nästa EM i Truppgymnastik/TeamGym i Malmö oktober 2010!

Gymnastikförbundet önskar God Jul med två mycket korta filmer som visar bredden i vår verksamhet - dels ett par klipp från Wagners fina fristående och bom vid SM-finalen våren 2008, dels glada barn i 2008 års succé Bamsegympa som snart finns på 250 platser över hela landet. Massor av barn som har kul samtidigt som de omärkligt tränar sin motorik - kan det bli bättre?

Som framgick av gårdagens TT-intervju fokuserar Veronica Wagner på att bli helt rehabiliterad innan hon återigen tar upp tävlandet - förhoppningsvis med sikte på ett nytt OS. 2009 slutför 'Virre' sina gymnasiestudier vid Stockholm Idrottsgymnasium. Med största sannolikhet kommer hon att pendla till Eskilstuna för att träna med Helena Andersson och Sebastian Melander (men fortsatt ha Stockholm Top Gymnastics och förbundskaptenen Staffan Söderberg som bas på hemmafronten).

2008 tog Måns Stenberg, sistaårsjunioren från Brommagymnasterna,en mycket meriterande sjätteplats i en världscupfinal i Fristående i Ostrawa. Måns fortsätter att väcka internationell uppmärksamhet, senastigår med ett silver i Fristående i den internationella inbjudningstävlingen Voronin Cup, i kamp med seniora toppgymnaster.

Finalplats i världscupen blev det också för Eskilstunas Alexandra Olsson. Båda dessa klubbar har många yngre och mycket lovande juniorer som redan placerat sig högt i nordiska men även internationella ungdomstävlingar. Lovande AG-talanger finns även på andra håll i Sverige:  Älvsbygymnasterna, Motus-Salto, Hammarbygymnasterna och Stockholm Top Gymnastics - för att bara nämna några. Förhoppningsvis får vi anledning att återkomma till dessa och andra klubbar under 2009.