Personligt rekord av Lina Sjöberg i VM-kval i trampolin och nära semifinal för Jonas Nordfors

Idag inleddes VM i trampolin, DMT och tumbling och hela det svenska laget har genomfört de första kvaltävlingarna.

Först ut var Lina Sjöberg i trampolin. Hon gjorde en strålande prestation och satte personbästa med poängen 89,62, vilket räckte till en 56:e placering.

– Jag nådde mitt mål och körde igenom alla 20 övningar och satte personbästa i den obligatoriska serien och totalen. Jag är också nöjd över att jag lyckades hålla nerverna i styr, det brukar jag ha svårt för på VM och Världscupen, säger Lina Sjöberg, som nu går in i kvalet i DMT i morgon med en bra känsla. Just DMT är Linas specialgren och där finns chanser till en finalplats.

Nära semifinal för Jonas Nordfors

Även herrarna har kvalat i den individuella trampolinen under kvällen. Bästa svensk blev Jonas Nordfors, som slutade på en 29 placering. Det är det bästa resultatet inom svensk trampolin sedan 1999. Oscar Smith satte personligt rekord och hamnade på en fin 39:e placering. Måns Åberg hade en miss i sin valfria serie och tvingades tyvärr avbryta sin serie. Han hamnade till slut på en 99:e plats

– Jonas gjorde en jättebra tävling, en av sina bästa någonsin och det var så nära att det blev en semifinal, 0,49 poäng till hade räckt. Men att han placerar sig så bra i det 123 man starka startfältet är positivt för framtiden. Även Måns och Oscar gör bra prestationer idag, säger Jenny Söderlund, förbundskapten för landslaget i trampolin.

Sverige debuterade i tumbling

För första gången hade Sverige med två tumbling-gymnaster på ett VM, Joel Händig och Didrik Fröberg. Även om det inte blev några större framgångar rent resultatmässigt bär de med sig värdefulla lärdomar från mästerskapet.

– Jag är glad att vi kunde vara med och jag kommer bära med mig erfarenheterna härifrån länge. Sen att det gick dåligt gör inte så mycket, för det här gav mersmak!, berättar Joel Händig i en intervju på Gymnastikförbundets Facebook-kanal.

I morgon ser vi fram emot fler kvaltävlingar i Odense:

13.15-14.15 Kvaltävling synkron trampolin herrar (grupp 1) Oscar Smith och Jonas Nordfors
15.15-16.15 Kvaltävling DMT damer (grupp 3) Lina Sjöberg