Pressinformation från Gymnastikförbundet/Birgitta Rittner/08-699 6481

Idag onsdag 1 november avreser Sveriges bästa truppgymnster till Tjeckien och EM i Ostrawa. Sverige representeras av två damlag, Stockholm Top Gymnastics och GF Ling, två herrlag: Kämpinge GF och KFUM Stockholm, samt ett mixedlag från GK Motus Salto. Kvaltävlingarna startar fredag 3 november med mixedlagen (10 - 12.30), följt av damernas kval kl 13 - 16.40 och slutligen herrarna mellan kl 17.10 och 19.00. Sex nationer går sedan vidare till finaltävlingarna på lördag 4 nov. Mixedfinal kl 14 - 15, damfinal 15.30 - 16.30 och herrarnas final 17.00 - 18.00. Siktet är givetvis inställt på guldet (Sverige tog silver i samtliga tre grenar i EM 2004). Totalt är det 15 länder som deltar i EM-tävlingarna. Danmark och Sverige kan sägas vara förstahandsfavoriter, men liksom i Sverige fortsätter truppgymnastikens tillväxt och i årets tävling finns nya lag från traditionellt stora gymnastiknationer! Bakom denna tillväxt befinner sig en svensk: Gymnastikförbundets nye generalsekreterare Stefan Bengtsson, sedan 2005 också ordförande för den första tekniska kommittén för Team Gym inom Europeiska Gymnastikförbundet. Stefan Bengtsson har i många år arbetat för ett internationellt erkännande av denna stora, tempofyllda och ständigt växande gymnastikdisciplin. Om alla uppkopplingar fungerar kommer tävlingarna också att sändas på www.gymnastik.se med en dryg timmas fördröjning. Redan ikväll blir det ett reportage i Sportspegeln från KFUM Stockholms herrlag som tillhör ’tronpretendenterna’. Deltagande team/nationer: Mixedklassen Basingstoke Gym Club (GBR) SC Trefoil (EST) Union West-Wien (AUT) GK Motus Salto (SWE – Malmö) TSV Berkheim (GER) TRIVIM-RGUFK (RUS) SK UP Olomuc (CZE) SVISM Torino (ITA) Rodovre OG Omegans GF (DEN) TUG Leipzig (GER) STAG (NOR) AGF Arhus (DEN) SALHUS (NOR) GK Vitkovice (CZE) Damklassen TUS 1861 Chemnitz-Altendorf (GER) Olga Gym Glub (GBR) GGHB Le Havre (FRA) Verein Grazer Turnerschaft (AUT) Portsmouth Gym Club (GBR) Gym Clud Reda (CZE) Stockholm Top Gymnastics (SWE) TS Dornbirn (AUT) KSC Strausberg (GER) Oslo Turnforening (NOR) GF Ling (SWE, Helsingborg) Olympia Landgraaf (NED) USG (DEN) Polk Dilettantistica Ginnastica Cumland (ITA) CROTTA (ISL) Tampereen Voimistelijat (FIN) GERPLA (ISL) Slagelse GF (DEN) BAERUM (NOR) Alliance Dijon Gym 21 (FRA) KSG Moravska Slavia Brno (CZE) Helsingoors Gymnastik Klub (FIN) Herrklassen STAG (NOR) KFUM Stockholm (SWE) HSG Slagelse (DEN) PULSAR (RUS) Team Gym Lisboa Clube (POR) Silkeborg P&D (DEN) Kämpinge GF (SWE, Höllviken) TG Landshut 1861 (GER) TSV Neubiberg (GER) CD Gym 68 (FRA) Olympic Landgraaf (NED) Mer information: GS Stefan Bengtsson, på plats i Ostrawa sedan idag onsdag 1 nov, 070-531 40 44