SM i manlig artistisk gymnastik i Västerås den 25 - 26 mars - nya gymnastnamn upp på sverigetoppen?

Kommande helg, 25 – 26 mars, går SM i manlig artistisk gymnastik i VGF-hallen (Bellevuestadion) i Västerås. Där tävlar Sveriges ledande manliga gymnaster– Jimmi Boström, regerande svensk mästare från Älvsby IF och Björn Slånvall, Brommagymnasterna. (Vid senaste SM hade Björn oturen att skada sig redan på uppvärmningen. I år har han en skadad fingerled – men han kör för fullt ändå och är helt inriktad på att ta över Jimmis position som nummer ett!) Samma mål har också George Foo, Älvsby IF, som liksom Jimmi och Björn tillhör de svenska seniorgymnaster som representerar Sverige vid kommande NM (Island 8 – 9 april) och EM (Volos i Grekland 4 – 7 maj). Men bland de yngre finns ett par namn som redan utmanar de tre seniorerna – ett av dem anses vara Sveriges största gymnastiklöfte sedan Johan Jonassons tid: Norrköpingsfödde Måns Stenberg, född -90, tränar numera med Alexander Manyakin, Brommagymnasterna. Måns har redan kvalificerat sig till Sveriges seniorlag (han är 15 år!) i kommande NM som går på Island 8 – 9 april. Han är också klar för Junior-EM i Volos 4 – 7 maj. Två andra stora framtidslöften är Elof Tehler (f -88), KFUM Stockholm, och Patrik Hagelin, (f-89), Göteborgs Turn. Alla dessa tre juniorer tävlar både i JSM och SM – kan någon av dem knuffa ner Boström från SM-tronen? Tävlingarna startar med mångkamp lördag 25 mars kl 12.00. Grenfinalerna går på söndag 26 mars med start kl 11.00. Mer information - om arrangemangen: Mikael Hedkvist, Västerås Gymnastikförening, 073-408 29 36 eller 021-18 30 64 - om ovanstående gymnaster: Stefan Angvall, förbundskapten Manlig Artistisk Gymnastik, 073-543 45 67, eller Hans Goldring, tävlingskonsulent på Gymnastikförbundet, 070-531 62 03 Birgitta Rittner Informations&marknadschef Gymnastikförbundet, Idrottens Hus, 114 73 Stockholm 0708-350 456, 08-699 64 81 250 000 medlemmar i 1400 föreningar över hela landet Besök oss på www.gymnastik.se!