Stor framgång för svenska junior-EM-laget i kvinnlig artistisk gymnastik och individuell finalplats för Emma Larsson

Vid kvaltävlingarna i JEM i Bryssel, Belgien, kom Sveriges juniorlag på en mycket fin niondeplats - bästa placeringen någonsin - och Emma Larsson, (f 98 från Eskilstuna GF) gick till fredagens mångkampsfinal!
Bakom sig hade Sverige stora gymnastiknationer som Vitryssland, Spanien, Schweiz och Belgien.  En jätteframgång för svensk gymnastik, säger förbundskaptenen Agneta Göthberg. Emma är också första reserv till grenfinal i hopp. I det svenska laget ingick också Lovisa Estberg (-98, EGF), Kim Singmuang (-98, EGF), Julia Rumbutis (-97, Stockholm Top Gymnastics), Ece Ayan (-98, Leksands GF).

Emma till mångkampsfinal på fredag kl 19.00

Individuellt gick det allra bäst för Emma Larsson (f. 1998) från Eskilstuna GF, som blev 17:e i kvalet och därmed är med i mångkampsfinalen på fredag. – Nu hoppas vi att Emma orkar ladda om till finalen, det är inte alldeles lätt säger Agneta Göthberg, svensk förbundskapten. Emma följer i Jonna Adlertegs fotsteg, Jonna gick till 24-final på senaste junior-EM 2010 i Birmingham.

Emma är även förstareserv till grenfinalen i hopp, 0,117 poäng ifrån 8:e-platsen. Lovisa Estberg (f. 1998), även hon från Eskilstuna, gjorde även hon en strålande mångkamp, slutade 28:a och ar därmed bara en placering och futtiga 0,025 poäng från sista finalplatsen till mångkampen.

Fortsatt klättring uppåt uppmärksammas internationellt

De svenska gymnasterna har överlag gjort verkligt fina insatser under kvaltävlingarna och väckt uppmärksamhet. - De har blivit formlingen överösta med lovord här i Bryssel, säger Gymnastikförbundets sportchef Ulf Andersson. Ece Ayan gjorde årsbästa i mångkampen och kom på en individuell 38:e placering. Julia Rumbutis och Kim Singmuang är normalt mycket duktiga mångkampare men kunde på JEM bara delta i en respektive två grenar. Det gjorde de desto bättre! Kim levererade i både i barr (32:a) och på fristående (48:a) och Julia på bom (21:a)!

Svensk gymnastik fortsätter att klättra uppåt internationellt. - Detta är en jätteframgång för svensk kvinnlig artistisk gymnastik. Tjejerna kan vara stolta över sin insats! sammanfattar förbundskaptenen Agneta Göthberg.

Seniorlaget kvaltävlar idag torsdag 10 maj kl l7.25
Mångkampsfinal för juniorerna fredag 11 maj kl 19.00

Kontakt på plats i Bryssel: Ulf Andersson, sportchef Gymnastikförbundet, 0725-356 487

Se resurslänk för samtliga resultat från kvaltävlingarna. Sveriges lagpoäng 152,197, Emma Larsson: 51,666.

Bild fr v: Kim Singmuang, Ece Ayan, Lovisa Estberg, Julia Rumbutis och Emma Larsson längst t h,  efter onsdagens lyckade kvaltävlingar.