Svenska gymnastikframgångar vid EYOF i Utrecht

Svenska gymnastikframgångar vid EYOF i Utrecht

Dagens kvaltävlingar i kvinnlig artistisk gymnastik i holländska Utrecht, där Europeiska Ungdoms-OS just nu pågår, blev en stor framgång för Sverige. Hela sex finalplatser blir det för de svenska tjejerna, därtill blev det en sensationell 6:e-plats i lagtävlingen! I mångkampen slutade 14-åriga Emma Larsson (Eskilstuna GF) på en mycket fin 8:e-plats med klubbkompisen Kim Singmuang (15) på en 15:e-plats. Båda är vidare till torsdagens mångkampsfinal (start 17:00), dit de 24 främst gymnasterna är kvalificerade. Även Ece Ayan (15) från Leksands GF ingick i det svenska laget. Svenskorna placerade sig på en suverän delad 6:e-plats i lagtävlingen, bara slagna av Ryssland (vinnare), Storbritannien (2:a), Rumänien (3:a), Frankrike och Italien. I de individuella grenarna (de 8 främsta går vidare till final) gick det enligt följande för Emma Larsson: 4:a i hopp, 8:a i barr, 7:a i fristående. Kim SIngmuang är förstareserv i barr. Grenfinalerna avgörs på fredag. För ytterligare information hänvisas i första hand till Thomas Engdahl, Chef de Mission (+31 64 76 78 648) eller Sofia Blomlöf, ass. CdM (+31 64 76 78 697) eller ansvarig tränare Helena Andersson (+31 64 76 78 694)