Sveriges tre VM-gymnaster är på plats i Stuttgart

Gymnastikförbundet/Birgitta Rittner/0708-350456/2007-08-30 Sveriges tre VM-gymnaster är på plats i Stuttgart sedan i söndags för att träna på sina serier på plats. Veronica Wagner och den lovande juniorgymnasten Linn Nilsson körde sin podieträning i går onsdag, det gick bra för båda och förbundskaptenen Staffan Söderberg låter nöjd när jag nyss talade med honom per telefon. – Båda fick positiva omdömen av omgivningen när de körde sina serier på podiet. Vi kommer att göra några små justeringar i Veronicas friståendelängor – inga större saker – och petar även litet i Linns bomserie. Veronica har en vilodag idag torsdag, fredag – lördag blir det träning som vanligt och på söndag 2 sept kl 11.45 går tävlingsstarten för Linn och Veronica. För den senare gäller det inte bara att göra en bra prestation utan även att lyckas så bra att hon kvalificerar sig för möjligt OS-deltagande enligt Internationella Gymnastikförbundets regler. På den manliga sidan representeras Sverige av sitt största framtidslöfte i mångkamp, den unge göteborgaren Patrik Hagelin. Också han med tre träningsdagar bakom sig. – Första dagarna var det lite spänt, säger Patrik, men igår onsdag kändes det som om det släppte och nu tror jag det kommer att flyta fint fram till tävlingen. Patrik kvaltävlar i herrarnas mångkamp tisdag den 4 september med start kl 10.00, och kör sin podieträning i morgon fredag 31 augusti. Eurosport sänder från VM-tävlingarna (tider på www.gymnastik.se) men tyvärr inte Veronica Wagners kvaltävling den 2 sept. På plats i Stuttgart finns de två förbundskaptenerna Staffan Söderberg (damerna) 070-531 62 86 och Stefan Agnvall (herrarna) 073-543 45 67. Till medias hjälp på plats i Stuttgart den 2 – 3 september finns även Gymnastikförbundets Ulf Andersson, tel 0730-531 060 alt 0708-791 940. Ulf har med sig en kamera och kan förhoppningsvis förse er med digitala bilder från Veronicas kvaltävlingar – kontakta honom gärna i förväg om ni är intresserade av detta! På hemmafronten: Birgitta Rittner, 0708-350456