Tre svenska gymnaster i VM i Rytmisk Gymnastik i Moskva 19 - 26 sept

Tre svenska gymnaster i VM i Rytmisk Gymnastik i Moskva 19 - 26 sept

Sju SM-guld och ett NM-guld samt en mycket meriterande 16-placering i Grand Prix i Israel tidigare i september finns i Örnsköldsviksgymnasten Therese Larssons mentala bagage när hon tävlar i VM i Moskva 19 - 26 september. Klubbkamraterna Mikaela Lindholm och Jennifer Pettersson har också kvalificerat sig för VM. Se Thereses program i band och tunnband - två av grenarna i vad som kallats för världens vackraste idrott.

- Therese har tränat hårt sedan SM i maj, säger Kristina Göthberg som följer med i den svenska truppen. Hon har varit på läger i tre veckor med ryska tränaren Tanja Sourokina och en dryg vecka i Tyskland med Natalia Stepanova från Vitryssland. I början av september tävlade hon i Grand Prix i Israel och tog i hård konkurrens en mycket fin 16:e placering.

- Vår förhoppning är nu att Therese tar sig till final. Det är mycket tufft, men av våra tre duktiga svenska gymnaster är Therese den som har möjlighet att ta en bra individuell placering.

VM går i den rytmiska gymnastikens Mecka, Moskva. Thereses slutmål är givetvis att kvalificera sig för kommande OS. Nästa års VM är kval till OS och då måste man vara bland de 24 bästa.

Se video med Thereses program i Tunnband:

Band:

Kristina Göthberg är med i Moskva, liksom Tanja Milchakova som tränar alla tre VM-gymnasterna. Telefon: +46733976900. Rapportering via Gymnastikförbundets officiella Facebook-sida är utlovad.