Pressmeddelande -

Ahldén, Holm och Håkanson bygger Nya Eventum - Varumärkesbyggande underhållning ska utmana branschen

Tre av landets mest etablerade aktörer inom underhållning, event och sport startar byggandet av ett nytt erbjudande inom den svenska kommunikationsbranschen. Mats Ahldén, tidigare VD för event- och tv- produktionsbolaget Baluba och marknadsdirektör på McDonald´s, går in som vd och delägare i eventbyrån Eventum.  Tillsammans med de nuvarande ägarna Staffan Holm, ordförande för Live Nation Sweden samt sponsringsbyrån Håkanson United skapar de Nya Eventum som ska bli Sveriges första producent av varumärkesbyggande underhållning.

Enligt Nya Eventum ökar motståndet till traditionell reklam globalt och branschen är ställd under press. De anser att det aldrig sänts mer kommersiella budskap än idag vilket kräver att företag måste skapa dialog och relation med sina målgrupper för att nå fram, det som är fundamentet i underhållningsindustrin - förmågan att beröra och engagera. Nya Eventum vill få företag att använda underhållningsbranschens kraft i ett strategiskt syfte.

-       Med vår samlade erfarenhet från underhållning, event, sport samt strategisk kommunikation blir vårt erbjudande unikt på marknaden och vi kan hjälpa företag att dra nytta av underhållningsbranschens kraft när det gäller att beröra sin publik i syfte att bygga varumärken och driva försäljning, säger Mats Ahldén, tillträdande VD och ny delägare i Nya Eventum.

De tre delägarna ser också en underhållningsindustri som utvecklas med krav på bland annat nya format, ny teknik och nya finansieringsformer. Nya Eventum har en aktiv roll i denna utveckling genom bland annat uppdraget att vara med och producera, samt etablera, ABBAWORLD, världens enda upplevelsebaserade ABBA-utställning med premiär i Earls Court i London i januari. Likaså har Eventum ett samarbetsavtal med en av världens ledande arrangörer av underhållning; Live Nation.

-       Under mina år som vd och ordförande i Live Nation har jag arbetat med världsartister inom underhållning, ofta i kombination med erkända varumärken. Den erfarenheten tar jag med mig när vi skall bygga Nya Eventum, säger Staffan Holm.

Melodifestivalen, Folksam, Ericsson, Posten och TV4 är exempel på redan befintliga kunder i Nya Eventum.

-       Vi ska få företag att tänka om och tänka nytt. Kommunikation är inget självändamål utan måste ha ett syfte – vi hjälper våra kunder att tjäna pengar genom att beröra, säger Petter Håkanson, delägare i Nya Eventum och VD i Håkanson United.

När Mats Ahldén tillträder avgår Lars Einar Engström som VD, men fortsätter att arbeta med Eventums uppdrag att etablera ABBAWORLD internationellt. Engström är sedan en tid tillbaka etablerad i London.

För mer information:

Mats Ahldén, vd för och delägare i Nya Eventum 070-535 00 33