Härjeåns Nät AB ansluter vindkraftpark i Bräcke kommun

Sveriges energisystem genomgår stora förändringar. Riksdagen har med brett stöd beslutat om ett helt förnybart energisystem till 2040. Som ett led i att uppnå klimatmålen ansluts nu en ny vindkraftpark vid Bröcklingberget i Bräcke kommun.

Vindkraftparken vid Bröcklingberget omfattar 11 vindkraftverk och kommer att ha en sammanlagd effekt på 45 MW. Parken byggs av Arise, en välkänd aktör på marknaden som idag förfogar över 11 parker i Sverige. Ägare till vindparken blir FB Lux Investments Funds, en etablerad innehavare av storskaliga vind- och solkraftsanläggningar i Europa. För att möjliggöra anslutningen till elnätet genomförs anslutningen av Härjeåns Nät AB. Anslutningen verkställs genom en ny elledning på 2,5 mil för att hantera den ökade effekten i nätet samt en ny fördelningsstation. Härjeåns kunder får därmed en säkrare elleverans samt ökad tillgång till förnybar energi.

– Anslutningen till Bröcklingberget är vår största anslutning till elnätet under 2019. För att möjliggöra dessa typer av anslutningar krävs stora insatser för att hantera den ökade effekten. Vi är glada över att kunna verkställa en sådan satsning som går i linje med våra nationella klimatmål samtidigt som vi kan öka leveranssäkerheten i elnätet för våra kunder, säger Tobias Pettersson projektledare Härjeåns Nät AB.

Arbetet med anslutningen är påbörjad och går enligt plan. Planerad drifttagning av vindkraftparken sker i slutet av 2019. Den 45 MW stora anläggningen beräknas att producera 155 GWh per år, vilket motsvarar hushållsel till ca 31 000 villahushåll.

• härjeåns nät
  • vindkraft