En klimatsmart hästvärld tillsamman med Millan

Vill du som hästägare – eller hästvän – spara pengar och samtidigt bidra till att minska hästnäringens negativa klimatpåverkan? Med enkla medel och förändringar kan hästnäringen minska utsläppen av bland annat koldioxid och öka energieffektiviteten ­– allt för att skapa en klimatsmartare hästvärld.

Vi kan alla hjälpas åt...
Sveriges övergripande klimatmål har beslutats av riksdagen. Enligt det svenska klimatmålet fram till år 2020 ska

• minst 50 procent av den svenska energin ska vara förnybar
  • utsläppen av växthusgaser i Sverige reducerats med 40 procent jämfört med år 1990
  • energieffektiviteten ökas med 20 procent

Hästnäringen vill minska sin negativa klimatpåverkan och bidra till en trygg framtid för nästa generations hästar, hästägare och hästvänner. Som ett led i detta arbete har Hästnäringens Miljökommitté tillsammans med LRF gjort en gårdsstudie bland 12 hästföretagare. Syftet var att ta reda på var och när det går åt mest energi och vilka aktiviteter som har stor klimatpåverkan på olika anläggningar. Studien ger ett underlag för vad hästnäringen kan göra för att minska sin klimatpåverkan.
Resultatet av studien visar att huvuddelen av den negativa klimatpåverkan består av koldioxidutsläpp vid transporter (bensin och diesel) och lustgas och koldioxid vid produktion av foder. Gårdarnas energianvändning, utöver drivmedel, är främst el till belysning.

Studien publiceras inom kort.

Följ Miljösnillet Millan och Klimatsmarta Frazze på bloggen http://www.miljösnillet-millan.se/

• hästnäringens nationella stiftelse
  • hästnäringen