Fler hästjobb i Skåne: Träff mellan hästnäring och Arbetsförmedlingen i Ängelholm

Hästnäringen vill skapa fler jobb och utveckla arbetsmarknaden. Imorgon fredag är Skåne i fokus. Då bjuder Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), Hästen i Skåne och Arbetsförmedlingen i Ängelholm in arbetsgivare i regionen till en träff. Mötet i Skåne är en i raden som arrangeras inom ramen för Hästnäringens Arbetsmarkandssatsning och som syftar till att skapa fler hästjobb runt om i landet.

Den 24 januari anordnar Hästen i Skåne och Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) i samarbete med Arbetsförmedlingen i Ängelholm en träff för arbetsgivare i regionen. Syftet med träffen är att skapa en dialog och informera arbetsgivare om Arbetsförmedlingens möjligheter, samtidigt som Arbetsförmedlingen får mer kunskap om hästnäringens behov och förutsättningar. Träffen i Ängelholm kommer att följas av fler träffar i Skåne och även på andra håll i landet.

– Genom en samverkan med Arbetsförmedlingen lokalt och regionalt tror vi att vi kan utveckla hästnäringen och skapa fler jobb. Det kan till exempel handla om att hästarbetsgivare får större kännedom om de möjligheter som finns vid anställning i form av subventioner och hjälpmedel, eller att vi genom kunskapsutbyte förbättrar matchningen mellan arbetsgivare och sökande, säger Sara Strömberg, ansvarig för arbetsmarknadsfrågor på HNS.

Skåne är en hästtät region med många både små och stora hästföretag och föreningar. Träffen vänder sig såväl till befintliga arbetsgivare som till företagare som ännu inte har några anställda.

– För många enmansföretag räcker tiden kanske inte till för att utveckla verksamheten och skapa nya intäkter. Genom att ta hjälp, till exempel med praktiska sysslor, kan man frigöra tid till att ta företaget framåt. Det är bland annat de möjligheterna vi vill visa på, säger Maria Sundin, verksamhetchef på Hästen i Skåne.

Träffen är på Arbetsförmedlingen i Ängelholm fredag den 24 januari klockan 14.00.

Är du företagare, arbetsgivare, aktiv inom någon organisation och är intresserad av att komma? Anmäl dig till Maria Sundin info@hasteniskane.se.

Fakta om Hästnäringens Arbetsmarknadssatsning
Hästnäringens Arbetsmarknadssatsning är satsning på nya jobb och utvecklad arbetsmarknad inom hästnäringen. Satsningen påbörjades 2012, med en förstudie där arbetskraftsbehovet inom näringen och möjligheter att skapa nya jobb till prioriterade grupper utreddes. Under 2013, 2014 och 2015 kommer ett antal delprojekt att drivas inom ramen för satsningen. Här kan du läsa mer om satsningen och delprojekten http://nshorse.se/projekten/hastnaringens-arbetsmarknadssatsning-2/

Sara Strömberg
E-post: sara.stromberg@nshorse.se