Hästnäringens Nationella Stiftelse – så minns vi 2009

Året lider mot sitt slut, och det är dags att blicka tillbaka och summera 2009. Bland de viktigaste hästhändelserna under året var EU-konferensen Equus 2009. Under två dagar samlades hästexperter, politiska tjänstemän och hästvänner för att diskutera näringens framtid och hur den ska få ett utökat utrymme på EU:s agenda. Ett av de mer konkreta resultaten som nåddes vid konferensen var grundandet av ett europeiskt hästnätverk. Ett nätverk vars målsättning är att tillsammans arbeta för att stärka hästen och hästnäringens roll i samhället och i Europa.

2009 kommer också bli ihågkommet för ett annat gränsöverskridande arbete. Stiftelsen Svensk Hästforskning inledde ett samarbete med Norges Forskningsråd och bytte namn till Stiftelsen Hästforskning. Det svensk-norska samarbetet har inneburit ny energi och nya forskningsprojekt till fördel för hästen och hästnäringens utveckling.

För att höja kvaliteten på gymnasieutbildningar med hästinriktning har Hästnäringens Yrkesnämnd tillsammans med HNS tagit fram kvalitetskriterier för gymnasieutbildningar. Målet är att ge tydliga riktlinjer som överrensstämmer med de kriterier som branschen framhåller och se till att höja elevernas kompetens samt skapa bättre förutsättningar för anställning efter avslutad utbildning.

Galopp på schemat

En av de nya gymnasieutbildningar som såg dagens ljus under 2009 var galoppinriktning på Strömsholm. Den brittiske galoppinstruktören Colin Rayner flyttade till Sverige för att hjälpa eleverna att utvecklas och för att få galoppsporten att växa i Sverige. Något som gladde såväl Strömsholm som alla galoppfantaster i vårt land.

På Riksanläggningarna i Flyinge och på Wången startade en ny hovslagarutbildning. Intresset för utbildningen var stort och vid ansökningstidens slut kunde vi konstatera att det var över tre sökande per utbildningsplats. Särskilt kul var det att majoriteten av de sökandena var tjejer.

Hästnäringens Riksanläggningar, Flyinge, Strömsholm och Wången, har under 2009 fått ett finansiellt stöd från HNS för stödja forsknings- och utveckling vid anläggningarna. Med denna satsning vill HNS verka för att forskningsverksamheten utvecklas än mer och att se till att den vetenskapliga kompetensen breddas så att Riksanläggningarna även i framtiden kan vara utvecklingsmotorer för svensk hästnäring.

Regionala hästfrågor

Hästnäringens Representationsråd initierade under hösten 2008 ett arbete med att undersöka möjligheterna för att bilda regionala hästforum. Dessa forum ska vara gemensamma språkrör och samarbetspartner för regionala hästfrågor. Under 2009 har Svenska Ridsportförbundet med bidrag från Jordbruksveket drivit projektet och kommer under nästa år att presentera förslag på hur arbetet ska kunna genomföras.

Men hästnäringen drabbades också under 2009 av mindre smickrande rubriker i tidningarna; användandet av eldrivning på travhästar och det internationella ridsportförbundets beslut att tillåta utökade gränser för medicinerade hästar att tävla har väckt mycket debatt.

Även om det senare beslutet delvis dragits tillbaka känns det extra angeläget att det av Hästnäringens Representationsråd initierande arbetet med att ta fram ett värdegrundsdokument för tävling med häst får ytterligare prioritet under 2010. Fokus är ena hästnäringen kring riktlinjer  och en gemensam värdegrund som förespråkar god hästhållning vid såväl träning som tävling och nå ut med information om detta till de som berörs.

2009 var också ett renässansens år för brukshästarna. Förekomsten av brukshästen i samhället har brett ut sig och idag använder hela 64 kommuner hästentreprenörer för att sköta parker och röja i skogen. Dessutom har många nya kommuner fått upp ögonen för våra fyrbenta vänner och är villiga att satsa på detta ekologiska alternativ.

Tack till alla hästvänner

HNS vill passa på att tacka alla samarbetspartner, hästintresserade och andra för det gångna året. Vi är tacksamma för alla små som stora insatser som gjorts för att främja hästnäringen.

Till alla nya och gamla hästvänner önskar HNS God Jul och Gott Nytt År.

• årskörnika
  • anahita arai