Hästsektorn i Dalarna samverkar för att gynna tillväxt

Regional samverkan inom hästnäringen i Dalarna ska få sektorn att utvecklas och företagen i bygden att blomstra. Idag samlas hästföretag och hästorganisationer för att diskutera hur man tillsammans kan främja en fortsatt positiv tillväxt av länets hästnäring.

Onsdagen den 11 september samlas representanter från Dalarnas stora hästnäring i Falun tillsammans med Länsstyrelsen och Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Syftet med mötet är att föra inledande diskussioner om hur länets hästsektor kan samverka för att tillvarata och synliggöra alla möjligheter och samhällsnyttor som ryms inom näringen.

– Dalarna har unika möjligheter och stolta traditioner inom hästsektorn, de är viktiga att ta tillvara och utveckla. Det första många kommer att tänka på när man säger Dalarna är vår fantastiska gemensamma nämnare hästen, säger Anna Ozén, Länsstyrelsen Dalarna.

Som en paraplyorganisation på det nationella planet erbjuder HNS en plattform för samverkan inom hästnäringen, något som är viktigt för att fortsätta att utveckla hästnäringen. Vid mötet kommer HNS presentera sin pågående satsning kring regionala samverkansforum.

– Att arbeta tillsammans inom hästnäringen även på det regionala planet är mycket angeläget, där tas många gånger besluten som innebär en direkt påverkan för både människor och hästar. Vi vet dessutom att hästnäringen i Dalarna bidrar till ca 450 helårsarbeten, något som är viktigt att synliggöra för att utveckla näringen lokalt och regionalt, säger Stefan Johanson, VD HNS.

Karolina Thorell, nationell koordinator och projektledare HNS
E-post: karolina.thorell@nshorse.se