HUS-projekt fick utmärkelse av Arbetsförmedlingen i Almedalen

Svensk Travsports HUS-projekt Hästnära Jobb fick idag ta emot Arbetsförmedlingens utmärkelse Stafetten. Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) fortsätter idag att driva projektet vidare inom ordinarie verksamhet.

Arbetsförmedlingens utmärkelse Stafetten vill uppmärksamma några av landets arbetsgivare som tar ett samhällsansvar och engagerar sig för att ge människor som står långt från arbetsmarknaden en chans. För fjärde året i rad delar Arbetsförmedlingen ut den instiftade Stafettenutmärkelsen i Almedalen. Med vid överlämnandet av priset i Almedalen var bland annat arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.

I år får Nordic Choice Hotels och Svensk Travsport utmärkelsen.
— Stafettenutmärkelsen bejakar det näringsliv som ser människor som står utanför arbetslivet som en värdefull resurs och som genom att välja okonventionell rekrytering bidrar till att dessa personer blir en del av vårt samhälle. Det är mäktigt, säger Angeles Bermudez-Svankvist.

Motiveringarna
Svensk Travsport har genom samarbetet med Arbetsförmedlingen Hästnära jobb visat att det finns värdefull kompetens bland dem som nyligen anlänt till Sverige, om rätt förutsättningar och utbildning ges. En näring som vill attrahera och inkludera och samtidigt bredda sin rekryteringsbas blir en självklar vinnare av årets Stafettenutmärkelse.

Fakta om Hästnära jobb
Hästnära jobb drevs av Svensk Travsport under 2012 som ett projekt inom ramen för Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS) och finansierade via Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). I år fortsätter satsningen på Hästnära jobb inom ramen för HNS ordinarie verksamhet. Läs mer om Hästnäringens Arbetsmarknadssatsning här.

Tidigare år har utmärkelsen Stafetten tilldelats:
2012  LKAB och Försvarsmakten
2011  Swedbank och Fagersta kommun
2010  PEAB och Indexator

Bildtext:
Hans Ljungkvist (ordförande Svensk Travsport), Sara Strömberg (ST/HNS), Angeles Bermudez-Svankvist (generaldirektör Arbetsförmedlingen), Stefan Johanson (VD HNS) och Hillevi Engström (Arbetsmarknadsminister).

• hästnäringens ungdomssatsning
  • hus