Läs lantbruksministerns egen drömlöpsedel

Lantbruksminister Eskil Erlandsson besökte i dag Framtidsspanarnas monter Gör Skillnad i Ericsson Globe. Här kan du se vad Eskil Erlandsson tror om framtiden för hästnäringen och vad han vill läsa på löpsedeln om 15 år.

Den löpsedel Eskil Erlandsson vill se lyder "I år har för första gången alla 15-åringar haft kontakt med och fått sköta en häst!". Passande nog har Hästnäringens Ungdomssatsnings projekt Upplev häst just det syftet. Under 2013 är målet att 5000 barn och ungdomar upp till 15 år ska få uppleva att umgås med hästar.

Under helgen har 400 personer bidragit med sina visioner för hästnäringen år 2027. Fler löpsedlar kan du läsa på www.facebook.com/gorskillnad

Fakta om Framtidspanarna:
Framtidsspanarna är 14 ungdomar som nominerats av organisationerna inom Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS). Under 2012 har Framtidsspanarna rustats för att kunna ta plats inom den egna organisationen som organisationsledare.
www.facebook.com/gorskillnad
gorskillnad@gmail.se

Fakta om Upplev Häst:
Under 2013 ska 5000 barn och ungdomar upp till 15 år få uppleva häst. Vet du någon som borde få chansen? Tipsa oss om en skola som du tycker att vi ska besöka.
Genom projektet Upplev Häst vill vi tillsammans – Svenska Ridsportförbundet, Svensk Galopp, Svensk Travsport, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Hästavelsförbundet, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen och Brukshästarnas Samarbetskommitté – ge fler chansen att få uppleva hästen. Våra deltagare får rida på den mekaniska galopphästen, köra ponny eller sitta till häst samt lära sig mer om hästen och dess vardag.
www.facebook.com/upplevhäst
upplevhast@live.se

Fakta om Hästnäringens Ungdomssatsning 2012:

Hästnäringens Ungdomssatsning, HUS, finansieras via Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) genom totalisatoravtalet mellan staten och trav-/galoppsporten. Av HNS ekonomiska medel har fem miljoner kronor öronmärkts för ungdomsprojekt inom ridsport, trav, galopp, avel, islands- och brukshästar 2012. Framtidsspaning 2.0 och efterföljaren 2.2 är gemensamma projekt inom satsningen. Läs mer på HNS hemsida www.nshorse.se

Anahita Arai, HNS

• eskil erlandsson