Millan prinsessan på ärten, är det så klimatsmart?

Millan vill sova på en bädd av nytt spån varje dag. Bädden blir rejält hög till slut och frågan är om gödselstacken mår bra av att det mockas ut för mycket torrt spån varje dag? Hur mår er gödselstack i stallet?

Med rätt blandning av träck, urin, foderrester, strö och vatten innehåller den mycket växtnäring och lite kol/kväve och kan med fördel användas för att gödsla åkrar. Så mocka med urskiljning så att inte för mycket strö hamnar i gödselstacken. Och fyll gärna på den med komposterbart material som äpplen, morötter, bananskal och icke tjänlig hästmat. Se till att er gödselstack är fri från sten, spikar, hästskor, plankbitar, snören, ensilageplast och annat som inte hör hemma i naturen!

Tre tips till dig som vill bli klimatsmartare i stallet:

1. Köp närodlat foder och använd hästgödsel som näring till nytt foder
Den svenska djurhållningen importerar stora mängder proteinfoder. Långt borta i Sydamerika avverkas skog för att skapa odlingsmark för soja som sedan importeras hela vägen till Sverige där det hamnar i vårt hästfoder. Ett klimatsmart kretslopp är att istället låta våra djur äta närodlat foder. När deras gödsel sprids på åkrarna ger det näring till nya grödor. Då blir det närproducerat i båda ändar!

2. Olika sätt att lagra gödsel
Hästgödsel kan lagras antingen på gödselplatta, i container eller i vissa fall direkt på marken. Vilket system man väljer beror på förutsättningarna. Om gödseln ska användas på nära håll, t.ex. på egen åkermark eller hos grannen passar gödselplatta bäst. Containersystem passar bra när gödseln ska transporteras längre sträckor och mottagaren kan har utrymme för lagring eller vidareförädling. Gödsel får endast läggas direkt på marken vid tillfällig lagring eller vid kompostering av gödsel på åkermark där risken för växtnäringsläckage bedöms som liten. Har ni pratat om hur er gödsel lagras? Naturen mår bra av mer skitsnack!

3. Elda upp hästgödsel och framställ biogas
Eftersom gödsel avger metan och lustgas är den en direkt källa till klimatgasutsläpp. Hur stora de blir varierar mellan olika djurslag, utfodring och hur gödseln lagras och sprids. Men som organiskt material innehåller gödsel även kol vilket betyder att den kan rötas och förvandlas till biogas. När den bränns kan man utvinna både värme och energi för att värma hus och driva maskiner. Just nu pågår olika försök med att framställa biogas och framöver kommer säkert många fler lantbruk och hästanläggningar att bidra med sin gödsel.

Fakta om projektet:
Klimatsmart livsstil i stallet är en gemensam satsning inom hästnäringen. I projektet deltar Hästnäringens Nationella Stiftelse, ATG, LRF, Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport, Svensk Galopp, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen, Western Riders Associations of Sweden, Brukshästorganisationernas Samarbetskommitté, Svenska Ponnyavelsförbundet och Hästnäringens Yrkesnämnd, Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge, Strömsholm och Wången. Projektet har finansierats via Hästnäringens Nationella Stiftelse genom totalisatoravtalet mellan staten och trav-/galoppsporten.

• klimatsmart livsstil
  • millan