Nationell satsning och regionala krafter: Barn och unga får möta hästar i Hudiksvall

Barn och ungdomar i Hudiksvall får möjlighet att helt gratis klappa, borsta, rida och köra hästar i samband med Upplev häst på Tunalids Ridklubb den 5 maj. Vem som helst upp till 15 år får komma nära det fantastiska djuret hästen.

Söndagen 5 maj klockan 12.00-16.00 finns det hästar och personal på plats vid Tunalids Ridklubb i Hudiksvall. Barn och unga är då välkomna att utan kostnad prova på hur det är att rida, köra och sköta om hästar.

Projektet Upplev Häst är en nationell satsning där målet är att 5 000 barn och ungdomar upp till 15 år på olika sätt ska få komma i närkontakt med hästar. Tack vare ett samarbete med Hagmyrens Travskola och Tunalids Ridklubb kan Upplev Häst nu erbjuda gratis hästnära aktiviteter i samband med tävlingarna och en liten tidning med hästtips och andra erbjudanden.

– Det känns jättekul att få bjuda på detta i Hudiksvall. Här på Tunalids Ridklubb älskar vi hästar och kan mycket som vi gärna vill dela med oss av. Med stöd av den stora nationella satsningen ska vi göra något riktigt bra för de barn och ungdomar i Hudiksvall som är nyfikna på hästen och vill lära sig mer, säger Ida Hell Hagmyren och Julia Fryklund Tunalid.
– Vi är nog lika fyllda av förväntan av de barn som kommer att besöka oss. Det vi tillsammans kan erbjuda är en fantastisk möjlighet att låta barn uppleva hästen på olika sätt, säger Ida Hell Hagmyren och Julia Fryklund Tunalid.

Efter ett lyckat första år med Upplev Häst under 2012 har målsättningen höjts rejält. Under 2012 kom 600 barn och ungdomar över hela Sverige i kontakt med hästar. I år är siktet inställt på 5 000.
– Det är jättekul att få arbeta med den nationella satsningen Upplev Häst, träffa alla barn och se deras glädje när de möter hästen. Nu ska vi göra något riktigt bra för barn och ungdomar runt om i landet tillsammans med de lokala, regionala och nationella organisationer som vi samverkar med, säger Iia Abenius som är projektledare för Upplev Häst.

”Tänk att jag klappat en riktig häst!” sa ett av de barn som fick uppleva häst förra året. I år kommer ännu fler att få dela denna och andra upplevelser kopplade till mötet med hästar.

Fakta om Upplev Häst:
Upplev Häst är ett samverkansprojekt som drivs av Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS) tillsammans med Svenska Ridsportförbundet, Svensk Galopp, Svensk Travsport, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Hästavelsförbundet, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen och Brukshästarnas Samarbetskommitté. HUS finansieras via Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) genom ett avtal mellan staten och trav-/galoppsporten som äger ATG. Av HNS ekonomiska medel har 4,3 miljoner kronor öronmärkts för ungdomsprojekt under 2013. Läs mer på HNS hemsida www.nshorse.se eller på www.facebook.com/upplevhäst

För ytterligare information om Upplev Häst i Hudiksvall:
Ida Hell, Hagmyrens Travskola
E-post: ida.hell@hagmyren.travsport.se