Nytt från Hästnäringens Representationsråd

Vid gårdagens möte i Hästnäringens Representationsråd (HRR) behandlades en fråga kring en gemensam utvecklingsplan för svensk hästnäring med siktet inställt på 2020. Planen är tänkt att visa på hästnäringens möjligheter att bidra till lösningar på ett antal stora framtida samhällsutmaningar.

HNS VD Stefan Johanson redovisade sex sådana områden och de deltagande organisationerna gillade vad de fick se.

- Jag känner detta oerhört viktigt och stimulerande, att kunna samlas kring några gemensamma målbilder och erbjudanden kan vara avgöra för att skapa fortsatt tillväxt för hästnäringen, säger Stefan Johanson.

Nu går HNS vidare med arbetet – detta ska och måste vara hela näringens utvecklingsplan, vilket bland annat innebär ett omfattande förankringsarbete inom organisationerna under hösten.

En annan fråga som diskuterades och processades var kring arbetsmarknad och en mer sund näring. Utifrån olika frågeställningar prioriterades ett antal åtgärdsområden. Även inom detta område lämnade HRR positiva signaler till ett fortsatt arbete. Finansieringen av ett projekt omfattande en fortsatt satsning på ”jobbmatchning” och en nysatsning på ett mer sunt och professionellt
företagande kommer att behandlas HNS styrelse för beslut i oktober.

- Efter att arbetat med dessa frågor under en tid är jag glad över den respons jag fick av HRR. Att kunna inkludera företagar-/näringsperspektivet tillsammans med vårt jobbskapande arbete är förmodligen den perfekta plattformen för att på sikt göra hästnäringen än mer attraktiv, säger Sara Strömberg, projektledare för Hästnäringens Arbetsmarknadssatsning.

Stefan Johanson

VD HNS 08-627 21 85