Spar flera tusen kronor genom att tänka klimatsmart

Hästnäringens nya klimatstudie som publiceras idag slår fast att du kan spara flera tusen kronor på att vara klimatsmart. Bara elkostnaden för de ridskoleföretag som deltog i studien varierar från ca 1900 kr/häst och år till      13 000 kr/häst och år. När det gäller hästföretagen som deltog i klimatstudien varierar också klimatpåverkan mellan gårdarna. Utsläppen av koldioxidekvivalenter för ridskolorna som deltog variera mellan 1 244 och 3 036 kg/häst och år. För att sätta detta mått i ett sammanhang kan vi jämföra med medelsvenskens utsläpp av koldioxidekvivalenter på ca 10 000 kg/person och år.

Fakta om studien:
Energianvändning och utsläpp av klimatgaser inom den gårdsnära hästnäringen - en gårdsstudie av 12 hästgårdar En studie finansierad av LRF:s klimatprojekt.

Här kan du ladda ner rapporten: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/haestnaeringens_nationella_stiftelse/document/view/haestfoeretagare-i-ny-klimatstudie-12360

Tips till dig som vill tänka klimatsmart och spara pengar!

Minska din elförbrukning:

1.   Byt ut gamla glödlampor till lågenergilampor och gamla lysrör mot moderna med nyare teknik. Läs mer på www.energimyndigheten.se

2.   Byt ut gamla kylskåp, torkskåp, tvättmaskiner till nya med energiklass A+ eller bättre.

3.   Sätt in automatiska dörrstängare till uppvärmda utrymmen exempelvis sadelkammare, kontor, omklädningsrum och andra gemensamhetslokaler.

4.   Uppmuntra sparsam användning av varmvatten, installera snålspolande duschmunstycken och vattenkranar.

5.   Ta reda på var din el tar vägen genom att mäta och kartlägga elanvändningen på olika enheter, till exempel stall, ridhus, ytterbelysning ridbana och boningshus.

6.   Uppmuntra till att släcka lampor. Installera timer eller rörelsesensorer.

* På www.nshorse.se/cm/nyheter/klimatsmart finns faktabladet ”Belysning” där den här uträkningen från Energirådgivningen är redovisad.

Genom att planera din körning kan du spara 10-15 procent per år i minskad bränsleförbrukning.

Transporter till och från gården:

1.  Gör gemensamma inköp av grov- och kraftfoder samt strö till gården.

2.   Köp närproducerat grovfoder.

3.   Kör ekonomiskt med dina gårdsfordon genom att planera din körning.

4.   Använd motorvärmare på vintern.

5.   Uppmuntra och underlätta samåkning till och från din hästanläggning.

6.   Påverka den kommunala planeringen, kontakta landsbygdstrafiken, se till att det byggs en busshållplats i närheten av din anläggning.

Fler klimatsmarta tips på www.nshorse.se

Ordförklaring: koldioxidekvivalenter
Koldioxidekvivalenter eller CO2e är en gemensam måttenhet för klimatpåverkan från växthusgaserna metan, lustgas, koldioxid. Koldioxidekvivalenter används för att beräkna den sammanlagda växthuseffekten. Koldioxid är volymmässigt den viktigaste växthusgasen och ges uppvärmningsförmågan 1. Metan är 25 och lustgas är 230 gånger starkare än koldioxid. Genom att multiplicera volym med uppvärmningsförmåga kan gasernas klimatpåverkan jämföras och adderas. Man kan även bättre ange effekterna av olika åtgärder genom att använda uttrycket koldioxidekvivalenter.

Tänk klimatsmart är en gemensam satsning inom hästnäringen. I projektet deltar Hästnäringens Nationella Stiftelse, ATG, LRF, Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport, Svensk Galopp, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen, Western Riders Associations of Sweden, Brukshäst-organisationernas Samarbetskommitté, Svenska Ponnyavelsförbundet och Hästnäringens Yrkesnämnd, Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge och Strömsholm. Projektet har finansierats via Hästnäringens Nationella Stiftelse genom totalisatoravtalet mellan staten och trav-/galoppsporten. Mer information hittar du på www.nshorse.se