Unga Uppfödare filar på formen inför VM i Frankrike

HNS stödjer ungdomsprojekt inom hästnäringen med fem miljoner kronor årligen. Ett av de projekt som ingår Hästnäringens Ungdomssatsning är Unga Uppfödare. Här följer en rapport från vårens aktiviteter.

Drygt 20 förväntansfulla Unga Uppfödare, uppblandade med några ASVH-medlemmar, började en två dagarskurs på Strömsholm med kaffe och fralla i röda ridhuset. Datumet var 28 maj. Efter en kort introduktion av kursledarna Elisabeth Olsson och Jennie Sundin, tog Strömsholmsläraren och stallchefsförmannen Jonas Johnsson över och delgav deltagarna sin syn på hur man utbildar den växande hästen.

Jonas Jonsson var alltså först ut med ”förberedande utbildning av den växande hästen”. Jonas förmedlade att det var viktigt att hålla en röd tråd och anpassa träningen efter individen. Två ledord framhöll han extra mycket och det var förtroende och framåtbjudning. Om man hade gått lite för snabbt fram eller stötte på problem längs vägen var rådet att backa så att man alltid kunde träna på ett positivt sätt. ”Hästar lär sig genom att göra rätt” var Jonas inställning.

VM i Frankrike
Efter den inledande föreläsningen var det dags att bege sig till gula ridhuset där ASVH:s A-domare i exteriör Olle Torstensson väntade. Olle berättade och hjälpte deltagarna att få rätt på begreppen brant bog, parallellförskjuten, sluttande kors och mycket mera. Efter detta fick deltagarna prova själva både i mindre grupper och individuellt. De ungdomar som vill följa med till världsmästerskapet i Lyon i Frankrike i sommar är tvungna att klara av exteriörbedömningen på ett bra sätt för att få chansen att följa med och tävla. Efter exteriörbedömningen tog Jonas Johnsson över igen och drillade deltagarna i visning av häst vid hand. Vädret passade perfekt – uppehåll och lite blåst – vilket gjorde de rutinerade Strömsholmshästarna lite pigga och alerta. Roligt och givande tycket nog alla att detta var och Jonas med sin lugna och förtroende ingivande sätt fick alla att känna sig väl till mods med uppgiften. Även detta är ett kvalmoment till VM i Frankrike och alla deltagare fick feedback och tips på hur de kan visa häst ännu bättre.

Nu blev det lite paus för deltagarna, innehållande kaffe och föreläsning om ”Selektion och avelsframsteg”. Elisabeth Olsson berättade om avelsvärdering och vad ASVH gör i år för att satsa på att få in bättre ston i avel. Många frågor och diskussioner blev det under denna timme. Sedan åkte vi iväg till Nils-Gunnar Hansson på Askö stuteri inte långt från Strömsholm. Vi blev mycket väl mottagna av Nils-Gunnar och hans högra hand Ann-Sophie Thiam Aaltonen. Frågorna till Nisse och Ann-Sofie från deltagarna haglade och svaren innehållsrika och personliga.

Tips från Askö stuteri
Rådet Nils-Gunnar gav till de Unga Uppfödarna var att införskaffa ett ungsto av hög kvalité och med ett bra möderne (de riktigt bra äldre stona är sällan till salu) och sedan använda hingstar som redan visat att de har en god nedärvning eller hingstar som själva presterar bra resultat i sporten. Ett mycket givande studiebesök och vi var mycket tacksamma över att de ville ta emot så här mitt i betäckningssäsongen. Dagen avslutades sedan gemensamt med pizza och övernattning på Lerladugården för de som stannade kvar, vilket glädjande nog var majoriteten av deltagarna. Mer prat om av avel, uppfödning och hästarna hemma följde under kvällen och lite plats för godis finns det ju alltid…

Söndagsmorgonen inleddes med Lars-Gösta Nauclér, ekonomiagronom. Han har under många år arbetat på LRF Konsult och där bl a varit ansvarig för ridhästsatsningen. Han undervisar i ekonomi i många utbildningar med hästanknytning t ex blivande ridinstruktörer och trav- och galopptränare på Strömsholm. Lars-Gösta driver eget företag med ekonomisk rådgivning. Han är också en flitigt uppskattad föreläsare och rådgivare för ridskolor. Föreläsningen han bjöd oss på innehöll en djupdykning i de så kallade mjuka frågorna; Vilka egenskaper är mina styrkor som företagare? Vilka svagheter har jag? Olika sätt av kundvård, marknadsföring osv. Lars-Gösta var som vanligt underhållande och vi fick mycket att tänka på inför framtidens  hästföretagande.

Träff med hovslagmästaren Westberg
När det var dags för det sista teoretiska passet för helgen, promenerade vi ner till Regionsdjur- och hästsjukhuset på Strömsholm för en föreläsning om fölkorrigering och hovvård för den växande hästen. Vi möttes av hovslagarmäster Mikael Westberg. Hovslagarmäster är den högsta utbildningsgrad som går att få och Mikael som tävlat i sitt yrke är flerfaldig svensk och nordisk mästare. Intresset under föreläsningen var på topp. Mikael höll en proffsig föreläsning och visade mycket bilder på stillastående hästar, hästar i rörelser och röntgenbilder. Det fanns även tid till frågor och efter föreläsningen så samlades en grupp för att fortsätta söka svar på sina frågor.

Efter lunchen kom det som många väntat på löshoppningen med Lasse Berglund, ASVHs A-domare i hoppning. Vi hann med att se sju hästar löshoppas. Deltagarna fick lära sig att vara piskförare, hinderpersonal och att döma. Även här fick de döma både enskilt och i grupp. Ett fantastiskt intresse och engagemang från deltagarna gjorde denna kurs till en av de roligaste kurserna vi haft. En av kursdeltagarna sa efter kursen –” Helt fantastiskt roligt och givande – precis rätt saker har vi fått lära oss!”

Vårens utbildningshelg nummer två på Flyinge
Vi var 13 Unga Uppfödare och fyra ASVH-medlemmar som möttes på Flyinge torsdagen den 2 juni. Som vanligt inleddes kursen med upprop och fika. Efter en kortare presentation av vad Unga Uppfödare har på gång i år tog avelsledaren Emma Thorén-Hellsten över stafettpinnen.

Emma började med att uppmana de samlade att ställa frågor och ta upp diskussionsämnen som de ville lyfta. Föreläsningen handlade om stoselektion och avelsframsteg. Emma berättade och visade med olika diagram och tabeller att våra hingstar är bättre än genomsnittet i populationen (alla djur som används i vår varmblodsavel). Stona som vi använder ligger i snitt inte över medel för de egenskaper vi avlar på. Detta innebär att vi som uppfödare har en enorm förbättringspotential om vi istället väljer att avla på ston som också de ligger över genomsnittet. Emma poängterade att BLUP-systemet skall ses som ett av verktygen i selektion- och avelsarbete. Diskussioner som kom upp var bland annat allmänt om temperament.

Hästens exteriör
A-domaren Birgitta Larsson hade suttit med som åhörare under föreläsningen och tog efter en kort bensträckare över med att teoretiskt göra en genomgång av hästens exteriör. Hon visade många olika bilder och gav en god grund för att sedan gå ut i lilla ridhuset där vi hann titta på två hästar både exteriört och gångarter i frihet innan lunchen.

Flyinges restaurang bjöd på en uppskattad lunch. Vädret var strålande och många passade på att njuta av omgivningarna.

När det var dags att dra igång igen så delades deltagarna upp i två grupper. Den ena gruppen blev presenterad för Jörgen Folkesson, som är en av landets flitigaste och bästa visare av häst vid hand. Han hade en genomgång där han både berättade och visade praktiska exempel. Sedan fick gruppen träna enskilt och visa upp för honom. Alla fick feedback på sin visning. Jörgen tyckte se sig se att kunskaperna att visa häst vid hand hade blivit bättre på utbildningen. Han var med för tredje året och har på så sätt bra koll.

Efter kanelbulle och kaffe, många saknade saft i värmen, så bytte grupperna och de som hade haft häst vid hand gick nu till lilla Ridhuset, tittade och bedömde hästar exteriört tillsammans med Birgitta. Båda grupperna hann på denna timme titta på fyra hästar var.

Studiebesök hos Paul-Erik Lang
Vi tackade våra engagerade kursledare med varsin ASVH-tröja, åt frukt och delade ut kartor inför studiebesöket. Klockan var nu strax över 16 och efter en intensiv dag fortsatte vi vidare till Paul-Erik Lang för studiebesök.

Efter endast tio minuter var vi på plats på Paul-Eriks gård. Paul-Erik gav oss ett varmt mottagande och vi kände oss verkligen välkomna. Det var lätt för de Unga Uppfödarna att ställa frågor om allt mellan himmel och jord som har med avel att göra. Fölstona var i mycket fint skick och vi fastnade naturligtvis allra längst i hagen med årets föl. Paul-Erik berättade om vikten med bra ston i sitt avelsprogram. Han gav ett mycket ödmjukt intryck och tycks stå med båda fötterna på jorden. Avslutningsvis talade han om att han ville bli mentor till Unga Uppfödare och Agnes Persson från Ystad nappade direkt.

De flesta stannade kvar i Flyinge under kvällen för att äta pizza tillsammans. Det blev mycket prat om hästarna hemma, olika hingstar mm. Några sov över och andra åkte hem.

Fredagen inleddes med att veterinären och hovslagaren Helene Nöklestad hade en föreläsning om fölkorrigering och hovvård av den växande hästen. Även om Helene gick ganska djupt i ämnet och använde olika fackuttryck så upplevde deltagarna att föreläsningen låg på lagom nivå. Bilderna var tydliga och Helene förklarade noga.

Låt hästen vara häst
Efter fikat så tog Karin Engström över för helgens sista föreläsning. Ämnet var den växande hästen och dess träning. Karin har lång och bred erfarenhet av att arbeta med unghästar. Hon tryckte på vikten av att låta hästen vara häst. Vidare gick hon igenom och diskuterade mycket kring inlärning och hur vår egen inställning påverkar både hästen och oss själva. Föreläsningen innehöll en röd tråd och ett användbart system på hur man på ett bra sätt kan förbereda sin unghäst för kommande arbete. Lunchen åts av de flesta ute på gräset vid Kastanjegården - och idag fanns det gott om saft!

Resten av eftermiddagen var vigd till löshoppning och det var Mikael Nolin som höll i detta. Han presenterade sig och gick enkelt igenom löshoppning innan det var dags att bygga upp hinder. Därefter turades deltagarna om att sköta löshoppningen och bedöma hästarna tillsamman med Mikael. Hästarna var ganska olika men ingen riktig glänsare visade upp sig. Mikael berättade hur exteriören i många fall påverkar hur hästen hoppar, men poängterade att så är inte alltid fallet

Texten är skriven av Elisabeth Olsson och Jennie Sundin, Unga Uppfödare.