400 personer startar vägen till drömyrket på Hästnäringens Riksanläggningar

På Hästnäringens tre riksanläggningar erbjuds utbildningar på flera nivåer. Världsunikt för anläggningarna är också Hippologprogrammet, som genom Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) är världens enda universitetsutbildning med renodlad hästinriktning. På Wången, mellan Östersund och Åre, ges utbildningen med inriktningarna islandshäst och travhäst. Inriktningen ridhäst är förlagd till Ridskolan Strömsholm och Flyinge.

- Att kunna erbjuda ett stort utbildningsutbud med tydlig koppling till forskning ger möjlighet till spetskompetens inom flera områden vilket gör riksanläggningarna unika i sitt slag, säger Stefan Johanson, vd Hästnäringens Nationella Stiftelse.

Riksanläggningarna drivs som tre enskilda bolag, men samarbetet är tätt. Inte minst på utbildningssidan. Bland annat drivs gemensamma hovslagarutbildningar på grund- och tilläggsnivå där såväl smide som hästens fysiologi står på studentens schema. Från och med 1 januari 2026 krävs utbildning för att av Jordbruksverket bli godkänd hovslagare.

- Näringens krav på kompetens ökar ständigt och högkvalitativa utbildningar bidrar till en mer hållbar hästnäring med hästarna och god arbetsmiljö i fokus. På riksanläggningarna utvecklas såväl kunskap, hästar som människor, fortsätter Stefan.

Utbildningar som ges vid Hästnäringens Riksanläggningar:

Universitet
Flyinge: Hippologprogrammet – ridhäst (år 1, valbart år 3)
Strömsholm: Hippologprogrammet – ridhäst (år 2, valbart år 3)
Wången: Hippologprogrammet – trav och islandshäst

Gymnasium
Strömsholm: Ridsportgymnasiet Strömsholm
Flyinge: Hippologigymnasiet, NIU, Sveriges Ridgymnasium
Wången: Travgymnasiet, Profil Island, Profil Trav

Yrkeshögskola
Flyinge: Beridarprogrammet, Hovslagarutbildningar (grund och tillägg), Unghästutbildningar (grund och vidare),
Strömsholm: Hovslagarutbildning (grund och tillägg)