Dags för skitsnack - hästgödsel och biogas i fokus

Den 7 november arrangeras en biogasdag om hästgödsel på Naturbruksgymnasiet Sötåsen i Skaraborg. Under dagen får du höra forskare berätta hur hästgödsel kan användas för att framställa biogas.

Vill du veta mer om hur hästgödsel blir biogas? Vid biogasdagen den 7 november varvas teori och praktik för att demonstrera hur hästgödsel genom rötning förvandlas till biogas. Dessutom diskuteras lönsamhetsfrågor och smittskyddsaspekter i samband med användning av hästgödsel i biogasanläggningar.
– Det är viktigt att utveckla och utvärdera olika alternativ att ta hand om hästgödsel för att hitta något som fungerar miljö- och klimatmässigt och som samtidigt är ett bra ekonomiskt alternativ. Hästgödselhantering är ett problem för många inom hästnäringen, inte minst ekonomiskt, säger Karolina Thorell på Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), som själv ska tala på seminariet utifrån hästnäringens perspektiv.

Resultat och information som presenteras under biogasdagen kommer från ett flerårigt forskningsprojekt som drivs via JTI - Institutet för jordbruks- och miljöteknik. HNS medfinansierar detta projekt.
Biogasdagen riktar sig till biogasentreprenörer samt andra intresserade inom hästsektorn, journalister är också varmt välkomna. Deltagandet är gratis, men arrangörerna tar ut ett självkostnadspris på 120 kr inkl. moms för lunch och fika.

Du kan anmäla dig till biogasdagen på Sötåsen dock senast den 31 oktober. Ring Hushållningssällskapet; 0511-248 00 eller skicka e-post till info.skaraborg@hushallningssallskapet.se

Här kan du ladda ner programmet för biogasdagen: http://nshorse.se/files/2013/10/Sötåsen-inbjudan-7-november-2013.pdf

Biogasdagen arrangeras av JTI - Institutet för jordbruks- och miljöteknik, Sötåsen Naturbruk, Hushållningssällskapet Skaraborg, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) och SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Dagen finansieras av Jordbruksverket via Europeiska Jordbruksfonden för landsbygdsutveckling, och av deltagande företagen AB G. Alexandersson och Götene Gårdsgas.

Karolina Thorell, HNS
E-post: karolina.thorell@nshorse.se

Henrik Olsson, projektledare JTI
E-post: henrik.olsson@jti.se

• biogas
  • hästgödsel

Hästnäringens Nationella Stiftelse, HNS, är ett samverkansorgan inom svensk hästsektor. Speciellt intresse ägnas åt utbildning och avel och uppfödning. HNS har det övergripande ekonomiska och organisatoriska ansvaret för Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge, Strömsholm och Wången, som är utvecklingsmotorer för svensk hästnäring. Andra verksamhetsområden är gemensamma frågor för hästnäringen samt forskning och utveckling via Stiftelsen Hästforskning.