Det börjar med ett nyårslöfte: Tips för en klimatsmart livsstil i stallet

Vill du bli en av hästnäringens klimathjältar 2012? Miljösnillet Millan och Klimatsmarta Frazze kommer tillbaka i januari och februari för att coacha oss till en mer klimatsmart livsstil i stallet. Håll utkik.

I januari startar hästnäringens klimatsmarta kommunikationssatsning där de tecknade hästarna Millan och Frazze spelar huvudrollerna. Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) har tillsammans med sina samarbetspartners tagit fram ett informationsmaterial om hur hästnäringen påverkar klimatet och hur vi i stallet på ett enkelt sätt kan minska vår klimatpåverkan.
För HNS är miljö- och klimatfrågor prioriterade. Vi gjorde en likande satsning förra året och den fick stor uppmärksamhet. Vi har tagit tillvara det som var bra och vässat argumenten något för att nå ut till ungdomar upp till 26 år som är vår huvudmålgrupp, säger Titti Jöngren som är ordförande i Hästnäringens Miljökommitté, samt styrelseledamot i HNS och LRF.

Vill tänka klimatsmart
Efter förra årets satsning på att tänka klimatsmart enades hästnäringen om en gemensam klimatpolicy, något som ligger till grund för årets satsning.
Jag tror att många ungdomar vill tänka klimatsmart, men det är inte alltid så lätt att veta vad som är bra klimatet eller inte. Förhoppningsvis blir de lite klokare tack vare vår satsning och kanske till och med tar fram en egen klimatpolicy tillsammans med sina stallkamrater, säger Titti Jöngren.
– Jag kan avslöja att Millan som så många andra den här tiden på året skriver ner sina nyårslöften för 2012 och att ändra sitt beteende är inte alltid lätt när man är fåfäng som Millan är. Under de kommande sju veckorna får vi följa Millan och hennes kamrat Frazze på en resa där de försöker att leva upp till nyårslöftena. Som förra året varvar vi humor med fakta, säger Anahita Arai, verksamhetssamordnare HNS.

Här hittar du mer material:
Du hittar mer material på www.nshorse.se Journalister hittar mer information om satsningen i HNS:s pressrum på My Newsdesk www.mynewsdesk.com/se/pressroom/haestnaeringens_nationella_stiftelse

Fakta om serien med Millan och Frazze:
Serien är ritad av Lena Furberg. Varje vecka i januari och februari publiceras en ny serie tillsammans med en faktatext. Serierna publiceras på hemsidor och andra kommunikationskanaler hos organisationer som ingår i Hästnäringens Representationsråd. Använd gärna materialet för att sprida lite klimatsmarta idéer i din omgivning.

Presentation av Millan:
"Hej! Jag är en liten shettis på åtta vårar. Jag bor i ett stall där
min bästa kompis heter Frazze. Han tycker han vet bäst om precis allting… MEN jag vet att jag har rätt. Min matte tycker om mig. Hon ser till att jag får bra mat och har det fint i min box. Varje dag får jag jättegod müsli som kommer hela vägen från USA… VA! Tänk att hon köper så fin mat till mig. Sedan ser hon till att duscha mig i varmt och skönt vatten minst en halvtimme varje dag då jag HATAR att vara lerig och smutsig. Jag är en skimmel och vill vara vit!!”

Presentation av Frazze:
"Jag heter Frazze och är en travare på tio år. Jag har slutat gå lopp nu och har hamnat i ett trevligt stall med ridhästar. Min allra bästa kompis heter Millan. Hon är verkligen speciell! Den tjejen vet vad hon vill och har många roliga idéer och upptåg för sig. Oftast slutar det väl men ibland så… ja… går det mindre bra.”

Fakta om projektet:
Klimatsmart livsstil i stallet är en gemensam satsning inom hästnäringen. I projektet deltar Hästnäringens Nationella Stiftelse, ATG, LRF, Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport, Svensk Galopp, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen, Western Riders Associations of Sweden, Brukshästorganisationernas Samarbetskommitté, Svenska Ponnyavelsförbundet och Hästnäringens Yrkesnämnd, Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge, Strömsholm och Wången. Projektet har finansierats via Hästnäringens Nationella Stiftelse genom totalisatoravtalet mellan staten och trav-/galoppsporten.

Titti Jöngren, ordförande Miljökommittén
E-post: titti.jongren@lrf.se

Anahita Arai, verksamhetssamordnare HNS

• frazze