Djurskyddsutredningens förslag till ny djurskyddslag: Hästnäringen välkomnar ett stärkt djurskydd

I dag presenterar landshövding Eva Eriksson sitt förslag till ny djurskyddslag för regeringen. Utredningen innebär en total översyn av den nuvarande lagstiftningen. Hästnäringen ser fram emot förändringar inom djurskyddsområdet. Efter drygt 20 år med nuvarande lagstiftning finns många skäl till förbättringar.

Hästnäringen har inom ramen för sin Djurvälfärdskommitté följt utredningens arbete och haft tät kontakt med utredningens expert i hästfrågor.
– Jag ser det som mycket positivt att Djurskyddsutredningen har tagit ett helhetsgrepp på djurskyddslagstiftningen. Vissa delar av nuvarande lagstiftning känns inte tidsenliga, medan andra delar fortfarande är relevanta, säger Peter Forssberg ordförande i Hästnäringens Djurvälfärdskommitté.
Hästnäringen är tacksam över att utredningens utgångspunkt varit att lagstiftningen ska bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det är en förutsättning för att lagstiftningen ska kunna fungera över längre tid. Det är också oerhört viktigt att lagstiftningen står i samklang med både näringens och allmänhetens förväntningar på ett gott djurskydd. Djuren i det svenska samhället måste tillförsäkras ett gott skydd som svarar upp mot djurens egna inneboende behov.
– Jag tycker att vi har haft goda möjligheter att lämna våra synpunkter. Nu när utredningen har presenterats idag får vi sätta oss ner och studera den i detalj och se vad som har beaktats, säger Peter Forssberg.
Inom ramen för Djurvälfärdskommittén kommer hästnäringen att sätta sig ner och analysera förslaget.
– Vi är glada att Landsbygdsminister Eskil Erlandsson tog initiativ till utredningen. Det ligger helt rätt i tiden. I hästnäringens utvecklingsarbete är en förnyad djurskyddslagstiftning en viktig byggsten. Vår ambition är ständigt försöka överträffa lagstiftningen, säger Peter Forssberg.

Fakta Hästnäringens Djurvälfärdskommitté:
Hästnäringens Djurvälfärdskommitté fungerar som ett nätverk för djurskyddsfrågor inom hästnäringen. Kommittén verkar genom samverkan och samråd. I kommittén finns följande organisationer representerade: Brukshästorganisationernas Samarbetskommittén, Hästnäringens Nationella Stiftelse, Lantbrukarnas Riksförbund, Svensk Galopp, Svensk Travsport, Svenska Hästavelsförbundet och Svenska Ridsportförbundet.

Peter Forssberg, ordf. Hästnäringens Djurvälfärdskommitté
E-post: peter.forssberg@travsport.se

Anahita Arai, HNS

• hästnäring