Film med Framtidsspanarna: Hästnäringens unga gör skillnad

Är du nyfiken på hur framtidens ledare inom hästnäringen tänker kring ungdomsinflytande? Se filmen Hästnäringens unga gör skillnad och låt dig inspireras. Idag har filmen premiär på You Tube.

Här kan du se en kortversion av filmen https://www.youtube.com/watch?v=d5pttn3BvEchttps://www.youtube.com/watch?v=d5pttn3BvEc

– Vi ungdomar har inte bara med oss nytänk, vi behövs. En dag kommer de äldre att lämna över sina positioner och uppdrag. Ungdomar har mycket energi och stor nyfikenhet vilket ger oss ett driv och en vilja att utvecklas. Vi är redo för nya utmaningar. Organisationer som ökar sitt ungdomsinflytande får ta del av alla dessa fördelar. Fler vuxna kommer att upptäcka vad ungdomar kan bidra med bara vi får chansen, säger Sofie Carlsson Framtidsspanare från Svensk Galopp (SG).

I filmen Hästnäringens unga gör skillnad får du möta tre av Framtidsspanarna. Joakim Gullberg som nominerats av Svenska Hästavelsförbundet (SH) till Framtidsspanarna, Rebecka Persson (Svensk Travsport) och Malin Gustafsson (Svenska Ridsportförbundet). Idag sitter Joakim i styrelse för Svenska New Forest Föreningen, Rebecka är adjungerad i Svensk Travsports styrelse och Malin är ordförande i Centrala Ungdomssektionen och sitter även i Ridsportförbundets förbundsstyrelse. Det är tre ungdomar som har erfarenhet från ideella uppdrag och som under 2012 nominerades tillsammans med elva andra ungdomar av sina respektive organisationer till Framtidsspanarna, ett ledarutvecklingsprogram inom ramen för Hästnäringens Ungdomssatsning. I somras var det diplomutdelning och nu arbetar Framtidsspanarna för att fler unga ska få chansen att ta plats inom hästnäringens organisationer.

Vi vill inspirera fler
– Vi hoppas att vi kan inspirera fler unga att engagera sig och få organisationerna i hästnäringen att öppna upp sina strukturer för unga. Vi hade en workshop tillsammans med alla Framtidsspanare i somras och då kom vi överens om att bästa sättet att nå ut med vårt budskap är att göra en film, säger Joakim, Malin och Rebecka som medverkar i filmen.
– Som inte så ung längre har jag ett ansvar att synliggöra och lyfta ungdomar runt mig. Jag hoppas att Framtidsspanarnas film ska få fler vuxna att komma ihåg detta i vardagen. Att få in fler ungdomar i våra organisationer är ett långsiktigt arbete. Du behöver inte göra underverk, även små saker eller peppande ord kan göra skillnad genom att få unga att våga ta plats och göra sin röst hörd, säger Anahita Arai som är ansvarig för Hästnäringens Ungdomssatsning.

Genom Framtidsspaningen och Framtidsspanarna har Hästnäringens Ungdomssatsning arbetat strategiskt för att öka ungdomsinflytandet. Fler organisationer inom hästnäringen håller just nu på att skapa ungdomssektioner eller ungdomsråd på förbundsnivå.

Fakta om filmen:
Filmen Hästnäringens unga gör skillnad finns i en kortversion och en längre version. Du hittar dem på Hästnäringens Nationella Stiftelses kanal på You Tube www.youtube.com/channel/UCH1VVfJCNFlsDdcofyYFMvQ
Fotograf och redigerare: Kajsa Gustafsson

Fakta om projektet Framtidsspanarna:
Framtidsspanarna och Hästnäringens unga gör skillnad är projekt inom ramen för Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS). Satsningen finansieras via Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) genom ett avtal mellan staten och trav-/galoppsporten som äger ATG. Av HNS ekonomiska medel har 4,3 miljoner kronor öronmärkts för ungdomsprojekt inom ridsport, trav, galopp, avel, islands- och brukshästar 2013. www.nshorse.se

Joakim Gullberg, Framtidsspanare (Svenska Hästavelsförbundet)
E-post: jocke_titan@hotmail.com

Malin Gustafsson. Framtidsspanare (Svenska Ridsportförbundet)
E-post: m.gustafsson@billdalsridklubb.se

Rebecka Persson, Framtidsspanare (Svensk Travsport)
E-post: rebecka1persson@gmail.com

Anahita Arai, ansvarig för Hästnäringens Ungdomssatsning vi HNS