Fler politiker får upp ögonen för hästen

Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) arrangerar under 2016 tio regionala träffar där politiker möter hästar i stallgången. I våras deltog över 80 personer och den påbörjade turnén fortsätter nu med ytterligare sju träffar runt om i landet.

Bakom satsningen står Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) tillsammans med Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport, Lantbrukarnas Riksförbund och regionala representanter från hästnäringen. Gemensamt bjuds riksdagsledamöter, region- och kommunpolitiker in till träffar på olika hästanläggningar för både diskussioner och studiebesök. Syftet är att gemensamt visa hästens möjligheter att bidra till en positiv samhällsutveckling.

- För oss står det klart att hästen bland annat förenar människor, bidrar till ökad jämställdhet, skapar arbetstillfällen och hjälper till att hålla landskapet öppet. Vi hoppas att många politiker tar chansen att komma till höstens träffar för en dialog med oss om hästnäringens möjligheter som en positiv samhällskraft, säger Stefan Johanson vd HNS.

Höstens planerade träffar:

1. Norrbotten, 12 september, Boden Hästcentrum

2. Västernorrland, 16 september, Härnösand Hästsport Arena

3. Värmland, 26 september, Lillerudsgymnasiet

4. Västa Götaland, 30 september, Axevalla Travbana

5. Stockholm, 3 oktober, Bro Park

6. Östergötland, 14 november, Smedstad Ridsportcenter

7. Halland, 18 november, plats ännu ej bestämt

För journalister:

Är du journalist och vill delta vid politikerträffarna anmäl dig till Stefan Johanson, vd HNS, stefan.johanson@nshorse.se eller 08-627 21 85. Möjlighet finns också för intervjuer i anslutning till träffarna.

Ellinor Fuchs, projektledare HNS

E-post: ellinor.fuchs@nshorse.se ellinor.fuchs@nshorse.se