Fortsatt statlig satsning på hästforskning behövs

Stiftelsen Hästforskning (SHF) finansierar en stor del av hästforskningen i Sverige. Totalt fördelas ca 14 miljoner kr per år. Hittills har SHF fått hälften av sina medel från hästnäringen och den andra hälften via regeringen. Från och med 2012 finns inga statliga medel garanterade. Att säkerställa en fortsatt statlig medfinansiering av hästforskningen är en av de viktigaste frågorna för hästnäringens utveckling.

Hästforskning handlar om hästens hälsa, välfärd och djurskydd, men också om hästens roll för människa, samhälle och miljö. I takt med att hästen alltmer blir en integrerad del i vårt moderna samhälle behövs ny kunskap. Idag bedrivs hästforskning vid ett flertal universitet och högskolor inom ett brett spektrum av vetenskapliga områden.

Nu är det dags för årets utlysning där totalt ca 14 miljoner SEK och 6 miljoner NOK finns att fördela. Sista ansökningsdag är den 1 oktober 2010.

SHF stödjer både traditionell veterinärmedicinsk forskning och ”nyare” forskning kring hästen i relation till samhället och omgivningen. En tredjedel av medlen anslås till samarbetsprojekt mellan Sverige och Norge.

– Vi ser fram emot många intressanta ansökningar från forskare både i Sverige och i Norge. Förra året fick vi in rekordmånga bra ansökningar och det var svårt att få anslagen att räcka till alla angelägna projekt. Liksom tidigare prioriterar vi projekt med högsta vetenskapliga kvalitet och relevans för hästnäringen, säger Peter Kallings, forskningschef vid Stiftelsen Hästforskning.

Ett exempel där hästforskning kan ha betydelse också för samhällsplaneringen är forskning kring hästallergener, vilken bland annat visar att det gamla rekommenderade avståndet mellan bebyggelse och hästhållande på 500 m är alldeles för långt.

– Det är synnerligen angeläget att den statliga medfinansieringen kan tryggas även framöver - ett budskap som vi uppvaktat riksdagens politiker om inför stundande val, avslutar Peter Kallings.

För mer information, kontakta:
Peter Kallings, forskningschef, Stiftelsen Hästforskning
Telefon 08-627 2011
E-post: peter.kallings@nshorse.se

Se även www.hastforskning.se

Ytterligare material: Brev från SHF till alla riksdagsledamöter angående fortsatt statlig medfinansiering av hästforskningen: ”Hästforskning behövs även efter 2011” (länk, pdf)

• peter kallings
  • stiftelsen hästforskning
  • hästforskning

Stiftelsen Hästforskning (SHF) har bildats av Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) i samverkan med AB Trav och Galopp (ATG), Agria Djurförsäkring och Stiftelsen Lantbruksforskning (SLF). ATG, Agria och SLF har sammanfört sina forskningsmedel och avsätter årligen 7 miljoner SEK till forskningsstiftelsen. Staten har via forskningsrådet Formas anslagit 9 miljoner SEK till hästforskning, varav minst 7 miljoner kronor avsatts till med hästnäringen samfinansierad forskning. Från och med 2009 har även Norges forskningsråd, Norsk Rikstoto och Jordbruksavtalen anslutit sig till en samverkan inom hästforskning med SHF om totalt 6 miljoner NOK.

Peter Kallings

Veterinär HNS 08-627 20 11