Hästar gör skillnad på Landsbygdsriksdagen

Hästnäringen är bryggan mellan stad och land som ser till att flera hundratusentals storstadsbor får en dos lantliv i vardagen. När Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) i samarbete med ATG medverkar på årets upplaga av Landsbygdsriksdagen ges möjligheten för deltagarna uppleva vad hästar kan bidra med.

Starka profiler i hästnäringen bidrar varje dag med kunskap, engagemang och brinnande intresse till ett Sverige i bättre balans. Entreprenörskap utvecklas med rötterna i den svenska landsbygden samtidigt som hästen tar människor från staden och ut på landsbygden. Det är kärnan i det budskap som HNS tar med sig till Landsbygdsriksdagen.

– Hästnäringen är en viktig medspelare kopplat till landsbygdens utveckling och livskraft. Genom vår medverkan kommer vi på olika sätt att visa på möjligheterna och samtidigt räcka ut en hand så att fler får upp ögonen för vad hästen kan bidra med, säger Stefan Johanson, vd HNS.

Från UD till ridskolan - en resa värd att uppmärksamma

En av dem som gjort resan från stad till land med hjälp av hästen är Nina Brunstedt, tidigare departementsråd på UD som numera är såväl gårds- som ridskoleägare. Efter många år med en intensiv arbetssituation tog Nina och hennes familj ett livsavgörande beslut när de köpte gård med ridskola vid Säva strax utanför Uppsala. Vid hästnäringens seminarium på Landsbygdsriksdagen delar Nina med sig av sin resa med hästen från stad till land.

– Vi erbjuder stadsborna möjlighet att komma ut och uppleva landsbygden. Tack vare hästintresset kan de kliva in genom stalldörren och lämna vardagsstressen. Det som förenar alla här är mötet med hästen. Varje dag när jag ser mina elevers personliga utveckling blir jag stolt, glad och oerhört nöjd att jag sadlade om, säger Nina Brunstedt, verksamhetschef Säva Ridcenter.

Hästnäringen anordnar under Landsbygdsriksdagen ett seminarium på temat Hästnäringen -bryggan mellan stad och land. Under seminariet lyfts olika exempel på hästnäringens möjligheter att bidra till en positiv samhälls- och landsbygdsutveckling. Seminariet anordnas på lördag den 28 maj kl. 15.30, press är varmt välkomna att närvara.

Läs mer på: www.landsbygdsriksdagen.se

Karolina Thorell, Verksamhetssamordnare HNS