Hästival i Skara: Gratis hästskoj för alla barn med Upplev Häst

En Hästival är en festival med häst. I början på augusti slår Skara upp dörren för både häst och människa. Upplev Häst är på plats och ser till att alla barn kommer i centrum och får borsta, rida och köra häst helt gratis.

Fredag den 9 augusti finns Upplev Häst på plats på Axevalla travbana. Klockan 12.00 drar Upplev Hästs barnaktiviteter igång.

Projektet Upplev Häst är en nationell satsning där målet är att 5 000 barn och ungdomar upp till 15 år på olika sätt ska få komma i närkontakt med hästar. Hittills i år har 1 950 barn varit med på Upplev Hästs aktiviteter runt om i Sverige.
– Det är jättekul att få arbeta med Upplev Häst, träffa alla barn och se deras glädje när de möter hästen. Med den nationella satsningen ska vi göra något riktigt bra för barn och ungdomar runt om i landet tillsammans med de lokala, regionala och nationella organisationerna som vi samverkar med, säger Iia Abenius som är projektledare för Upplev Häst. Organisationer och företag som medverkar vid Upplev Häst i Skara är Axevalla Travskola, Skaraortens Ryttarförening samt Frigg Islandshästklubb.
– Det är tack vare ett mycket gott och generöst samarbete med lokala och regionala krafter som vi kan erbjuda gratis hästaktiviteter till alla barn, säger Anahita Arai, ansvarig för det nationella projektet Upplev Häst vid Hästnäringens Nationella Stiftelse.
– Jag är mycket glad över att ha Upplev Häst med oss här på Axevalla, säger Anna Nyberg som är projektledare för Hästivalen i Skara.

Efter ett lyckat första år med Upplev Häst under 2012 har målsättningen höjts rejält. Under 2012 kom 600 barn och ungdomar över hela Sverige i kontakt med hästar. I år är siktet inställt på 5 000. En av de frågor som Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS) har prioriterat de senaste åren är hur vi ska få fler barn och ungdomar att intressera sig för hästar. För många blir hästen ett livslångt intresse med många positiva sidor som ett fysiskt aktivt liv, en social gemenskap och inte minst många oförglömliga stunder med hästen.

Iia Abenius, projektledare Upplev Häst
E-post: upplevhast@gmail.com

När och var?
Fredag den 9 augusti finns Upplev Häst på plats på Axevalla travbana. Mellan klockan 12.00-17.00 hittar du oss i anslutning till körhallen. Vi erbjuder gratis hästaktiviteter så som borstning och klappning, ridning, körning och annat hästskoj.

Fakta om Upplev Häst
Upplev Häst är ett samverkansprojekt som drivs av Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS) tillsammans med Svenska Ridsportförbundet, Svensk Galopp, Svensk Travsport, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Hästavelsförbundet, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen och Brukshästarnas Samarbetskommitté. HUS finansieras via Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) genom ett avtal mellan staten och trav-/galoppsporten som äger ATG. Av HNS ekonomiska medel har 4,3 miljoner kronor öronmärkts för ungdomsprojekt under 2013.

Fakta om Hästivalen i Skara
SkaraHästivalen är en totalupplevelse för hästmänniskor av alla slag. Det blir en mötesplats för ridsport, travsport och körning, där showinslag, uppvisningar och clinics avlöser varandra under tre dagar 9-11 augusti. SkaraHästivalen arrangeras av Västergötlands travsällskap, Skaraortens Ryttarförening och Västergötlands Ridsportförbund. Allt om Hästivalen på www.skarahastland.se/hastivalen

• skara
  • upplev h