Hästlovet, något att längta till

Sommarlovet har just börjat, likaså nedräkningen till höstens Hästlov då hästnäringens organisationer än en gång gemensamt satsar på att så många barn och ungdomar som möjligt spenderar sitt höstlov tillsammans med hästar.

Hästlovet är ett projekt som drivits inom ramen för Hästnäringens Ungdomssatsning och syftet med Hästlovet är att lyfta hästens roll i samhället och att ge ännu fler barn och unga chansen att komma nära hästen. Hösten 2015 blev vecka 44 ett riktigt Hästlov på många platser i landet.

– Vi hoppas att dagarna ger många barn och unga möjlighet att komma nära och uppleva hästar. I stallet är hästen en självklar samlingspunkt och ger möjlighet till gemenskap och kamratskap. I år satsar vi på ännu fler besökare och tar med oss alla de positiva erfarenheterna från förra årets lyckade satsning, säger Ulrika Backan, projektledare för Hästlovet.

Många hästverksamheter genomför redan idag höstlovsaktiviteter där barn och unga får chansen att prova på olika aktiviteter, såsom att bland annat köra häst och rida. Genom hästnäringens gemensamma satsning på Hästlovet kan alla aktiviteter lyftas på en gemensam kommunikationsplattform och hästnäringens breda utbud synliggöras. Hemsidan blir en mötesplats där nyfikna kan hitta kostnadsfria hästaktiviteter nära dem.

För mer information om Hästlovet, kontakta:

Ulrika Backan
Projektledare Hästlovet