Hur ser morgondagens hästjobb ut?

Vad påverkar jobben inom hästnäringen i framtiden och hur ska morgondagens utbildningar utformas för att möta de kommande behoven? Det är huvudfrågorna i den rapport som Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) tagit fram.

Analysen bygger på intervjuer med företrädare inom hästnäringen, men också med ungdomar och lärare. Dessutom har ett antal tidigare studier och samhällstrender studerats. Det är nu möjligt för aktörer och organisationer i hästnäringen att ta del av rapporten, som underlag i strategiprocesser.

– Precis som alla andra branscher måste vi hänga med i vad som sker i samhället och analysera hur det kan påverka såväl vår näring som våra utbildningar, säger Stefan Johanson, vd på HNS.

Rapporten belyser ett antal samhällstrender som förväntas ha betydelse för hästnäringen, men också vilka interna faktorer som spelar roll för den framtida utvecklingen.

– Globalisering, digitalisering, urbanisering och hållbarhetsperspektivet är exempel på trender i samhället som redan idag påverkar hästnäringen på olika sätt. Så även våra jobb och våra utbildningar, berättar Sara Westholm, HNS och författare till rapporten, som också innehåller prognoser över elevantal och utbildningsbehov.

Något som lyfts fram i alla intervjuer är behovet av ett fortsatt starkt djurskydd och en kontinuerligdiskussion inom hästnäringen kring frågan om morgondagens hästjobb. Andra faktorer som lyfts fram är kravet på riktiga jobb.

Den avgörande frågan är hur dessa faktorer i slutändan påverkar kompetensbehov och utformningen av morgondagens hästutbildningar.

– Vi ser att det är väldigt viktigt att våra utbildningar är tydligt kopplade till näringslivet, till exempel i form av bra praktik hos arbetsgivare. Men det är också viktigt att framtidens utbildningar inte reproducerar gamla system, utan är med och vidareutvecklar hållbara, trygga och attraktiva hästjobb, avslutar Sara Westholm.

Ta del av rapporten:

För frågor kring rapporten eller mer information kontakta:
Sara Westholm, ansvarig för arbetsmarknadsfrågor, HNS
Epost: sara.westholm@nshorse.se