Hylla en svenskfödd häst och tävla om superfina priser

Horses made in Sweden vill passa på att hylla våra svenskfödda fyrbenta stjärnor lite extra under Sweden International Horse Show (27-30 november). Du hittar oss i huvudentrén på Friends och här har du möjlighet att skriva en hyllning på vår vägg och tävla om superfina priser.

Vi föder upp bra och konkurrenskraftiga hästar i Sverige. Horses made in Sweden är en gemensam satsning inom hästnäringen för att synliggöra just detta.

Den 27-30 november är det dags för Sweden International Horse Show på Friends Arena i Stockholm. Horses made in Sweden är på plats tillsammans med våra samarbetsorganisationer Swedish Warmblood, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundets stiftelse för avel, Svensk Galopp, Svensk Travsport och LRF Häst samt Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen,Travklubben Sleipner och Svenska Fullblodsavelsföreningen.

– Vi har arbetet med Horses made in Sweden i snart ett år nu och det känns som om budskapet att uppmärksamma den svenskfödda hästen tas emot med öppna armar. Att många svenskfödda hästar dessutom har lyckats med stora bedrifter under året, till exempel travhästen Maharajah som vann det prestigefulla loppet Prix d’Amerique i vintras, visar att våra svenskfödda hästar håller en hög kvalité, säger Stefan Johanson VD Hästnäringens Nationella Stiftelse.

Horses made in Sweden har en monter i huvudentrén på Friends och här har alla besökare möjlighet att själva skriva en hyllning till en häst som ligger varmt om hjärtat. Och samtidigt tävla om fina priser
– Flera förtetag och många av utställarna på Friends vill också slå ett slag för svensk avel och uppfödning och har skänkt fina priser till vår tävling. Att vi kan gå ut gemensamt och lyfta svensk hästavels betydelse känns fantastiskt, säger Anahita Arai som är ansvarig för Horses made in Sweden.

Följande priser har du chans att vinna i Horses made in Swedens monter:

• Täcke med Horses Made in Sweden-logga från Sjöhagen
  • Ridtröja med Horses Made in Sweden-logga plus ett hoppschabrak från

Equestrian Stockholm

• Fyra lindor från ATG
  • Hoppschabrak från ATG
  • Hoppschabrak och fyra lindor från ATG
  • All-round schabrak från Krafft till tre vinnare
  • En kvartalsprenumeration på Tidningen Ridsport till två vinnare
  • Helårsprenumeration på Kentaur och goodiebag
  • Helårsprenumeration på Travronden
  • 2 biljetter till Norrköping Horse Show till fem vinnare
  • Akutväska för häst från Agria
  • Två biljetter till clinic med en av världens mest framgångsrika dressyrryttare och tränare Carl Hester från Flyinge
  • En stor förvaringskasse från Svensk Travsport till 10 vinnare
  • Ett gåvobevis till en kurs arrangerad av Ung SWB

Fakta om Horses made in Sweden

Horses made in Sweden drivs av Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), Hästnäringens Avelskommitté (Swedish Warmblood, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundets stiftelse för avel, Svensk Galopp, Svensk Travsport och Lantbrukarnas Riksförbund) samt av Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen och Travklubben Sleipner. Läs mer om satsningen på http://www.horsesmadeinsweden.se

Vill du också göra en insats för svensk hästavel?
Använd #horsemadeinsweden eller #horsesmadeinsweden på Instagram och Twitter för att visa ditt stöd och uppskattning för svensk avel och hästuppfödning.

Anahita Arai, kommunikationschef Hästnäringens Nationella Stiftelse