Julklapp till hela hästnäringen från HUS

Låt oss presentera en julklapp från Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS) till hela hästnäringen; 14 nyutbildade unga ledartalanger. Framtidsspanarna har under året rustats till att kunna ta plats som organisationsledare och avslutar sin utbildning nu i helgen. Följande 14 Spanare är redo att hjälpa hästnäringen att tänka, känna och jobba ungt: Malin Gustafsson. Oscar Eriksson. Rebecka Persson. Helena Ståhl. Malin Karlsson. Sofie Carlson. Anni Jarhult. Joakim Gullberg. My Kolskog. Emma Aune. Ottilia Svensson. Beatrice Martinsson. Johanna Fagerström. Irene Gidmark.

– Framtidsspanarna har fört samman ungdomar från hela hästnäringen, vi har lärt och fått stöttning av varandras olika kunskaper och erfarenheter. Att få dela upplevelser om hur det är att vara ung och försöka påverka har i kombination med utbildningen och de många praktiska övningarna varit ovärderliga, säger framtidsspanare Ottilia Svensson.
– Året med Framtidspanarna har varit fantastiskt. Det är bara att gratulera hästnäringen till dessa engagerade och inspirerande unga ledartalanger. Jag tror att de kommer att bidra med en helhetssyn i både små och stora frågor, säger Ulrika Backan, projektledare för Framtidsspanarna.
Ledartalangerna har nominerats av sina respektive organisationer till ledarskapsprogrammet och under 2012 har de vid ett antal träffar fått relevant utbildning, lärt sig mer om hästnäringen, föreningskunskap, styrelsearbete och framförallt fått stöd för personlig utveckling samt möjlighet till praktiska övningar för att klara framtida ledaruppdrag.

Årets bästa julklapp till hästnäringen
– Det känns extra kul att kunna presentera en sådan här härlig julklapp i år när HUS fyller 15 år. HUS har de senaste åren arbetet med att öka ungdomsinflytandet inom hästnäringen och nu bidrar vi konkret till den utvecklingen genom att ha utbildat 14 talangfulla och unga organisationsledare, säger Anahita Arai, verksamhetssamordnare HNS och ansvarig för HUS.
I samband med Stockholm International Horse Show 30 november till 2 december avslutar Framtidsspanarna sin utbildning och är på plats för att diskutera hästnäringens möjligheter och utmaningar i en egen monter.

När? 30 november – 2 december
Var? Ericsson Globe, Stockholm. etage 4 nord, ovanför entré 2.

Hela listan – här kan du läsa om framtidsspanarna och frågorna de brinner för:

Malin Gustafsson, Billdal. Svenska Ridsportförbundet
”Tillsammans hjälps vi åt att fortsätta lyfta och stötta ridsportens unga ledare. Jag tror på ett ökat samarbete med de andra organisationerna!”
Malin Gustafsson har gått ridsportgymnasiet på Ridskolan Strömsholm, är utbildad ridlärare och har arbetat på framgångsrika Billdals Ridklubb. Idag är hon styrelseledamot i Svenska Ridsportförbundets Centrala Ungdomssektion och är adjungerad i Tävlingssektionen.

Oscar Eriksson, Eskilstuna. Svenska Ridsportförbundet
”Jag vill att fler unga vågar chansa för att lyckas.”
Oscar Eriksson är inte bara en ledartalang utan även en av landets skickligaste unga fälttävlansryttare med ett NM-silver och ett SM-guld som junior. Han är bland annat engagerad i Södermanlands Ridsportförbund där han sitter i ungdomssektionen samt är ungdomsrepresentant i styrelsen och tävlingssektionen.

Rebecka Persson, Skara. Svensk Travsport
”Jag ser en gemensam riksanläggning som nyrekryterar tusentals till hästnäringen.”
Rebecka Perssons hästresa började på Axevalla travskola där hon tog plats i sulkyn som nioåring. Sedan dess har hon kört ponnytrav, gått Svensk Travsports ungdomsutbildningar, varit ansvarig för Axevalla Travskola, tagit storhästlicens, blivit B-tränare och kört lopp.

Helena Ståhl, Skellefteå. Svensk Travsport
”Jag vill rekrytera och välkomna nya aktiva till sporten - barn, ungdomar och vuxna.”
Helena Ståhl är en travgalen tjej som vid första intrycket kan uppfattas som rätt lugn men själv beskriver hon sig som en riktig vinnarskalle. Hon började med ponnytrav, tog sedan amatörlicens och på travskolan i Skellefteå är hon bland annat instruktör för flera grupper.

Malin Karlsson, Malmö. Svensk Galopp
”Med idéer och tankar hoppas jag kunna bidra till att vår sport utvecklas, bland annat att vi rekryterar fler unga!”
Malin Karlssons första möte med galoppen skedde för fem år sedan och sedan dess brinner hon för galoppsporten. Hon har praktiserat i galoppstall, gått galoppkurser på Strömsholm och jobbat som lärling. Idag jobbar hon i stall, träningsrider hästarna och planerar att ta amatörryttarlicens under nästa år.

Sofie Carlson, Floda. Svensk Galopp
”Jag vill se galoppsporten växa och bli större samt starkare i Sverige.”
Sofie Carlson kom in i galoppsporten för tre år sedan av en ren slump och sedan den dagen är hon fast. Idag jobbar hon till viss del i ett galoppstall men spenderar också en hel del tid i skolbänken. Genom Framtidsspanarna har hon fått möjlighet att öka sitt engagemang och hoppas kunna bidra med idéer för att utveckla den svenska galoppsporten.

Anni Jarhult, Torestorp. Svenska Hästavelsförbundet
”Med den svenskavlade hästen i fokus för en användbar och naturlig del av hästsveriges framtid.”
Anni Jarhult har sitt hjärta i russaveln och är bland annat engagerad i Västra Sveriges Russavelsförening och ungdomssatsningen Avelsbiten. Just nu har hon häst på schemat då hon går den nystartade kuskutbildningen i brukskörning på Strömsholm.

Joakim Gullberg, Wisseltofta. Svenska Hästavelsförbundet
Jag vill se unga inne i de beslutande rummen samt ett utökat samarbete med de andra stora organisationerna. Jag vill också att SH:s avelsarbete ständigt ska utvecklas och ligga i framkant.
Joakim Gullberg är glad att han som Framtidsspanare fått hjälp att kanalisera sin energi och utvecklas som ledare för siktet är helt klart inställt på att ta plats där besluten fattas. Målet i hästväg är att ha ett stuteri med både New Forest-ponnyer och halvblod i hagarna.

My Kolskog, Stockholm. Svenska Islandshästförbundet
”Jag vill att vi unga ska ha möjlighet att påverka vår egen framtid.”
My Kolskog brinner för den mångfald som finns hos islandshästarna, allt från den snällaste turridningshästen till de snyggaste hästarna på tävlingsbanan. Hon vill vara med och värna om islandshästen och har siktet inställt på en framtid inom Svenska Islandshästförbundet.

Emma Aune, Strömsholm. Svenska Islandshästförbundet
”För att kunna ta vår organisation in i framtiden måste vi bli bättre på att lyfta unga ledare och ungas engagemang samt bli bättre på att samarbeta över organisationsgränserna utan att mista vår egen särart.”
Emma Aune kommer från Göteborg där hon varit mycket aktiv i ungdomsarbetet i sin lokalklubb Vaengur. Just nu går hon en ettårig utbildning på Strömsholm för att bli islandshästinstruktör.

Ottilia Svensson, Åkersberga. Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen
”Unga avelsintresserade ska ha en sektion som drivs av unga för unga.”
Ottilia har på relativt kort tid gjort sig ett namn i Unga Uppfödare tack vare att hon dels har förmågan att komma med kreativa idéer, dels är en tjej som kan konsten att formulera sig. Hennes framtidsplaner inkluderar en juristkarriär i kombination med ett liv på hästgård.

Beatrice Martinsson, Linköping. Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen
"Min vision är ett avelsförbund som är starkt, framgångsrikt och förberett för morgondagen - med unga och ungt tänkande som en av grundstenarna."
Beatrice Martinssons stora intresse är avel och hon har varit aktiv i projektet Unga Uppfödare sedan starten. Hon har hjälpt till att arrangera aktiviteter och även representerat Sverige och ASVH vid VM i Frankrike sommaren 2011.

Johanna Fagerström, Götene. Brukshästorganisationernas Samarbetskommitté
”Jag brinner för bruksgrenarna, att man tar tillvara körkonsten med dess gamla anor.”
Johannas hjärta klappar för fjordhästar och hon brinner framför allt för brukskörning. I framtiden siktar hon på att bli byggnadskonsult, driva fjordhäststuteri och vinna SM i brukskörning.

Irene Gidmark, Härnösand. Brukshästorganisationernas Samarbetskommitté
”Jag brinner för användbarheten, mångfalden, bevarandet och utvecklandet av traditionerna samt livsstilen med körkonsten och brukshästarna!”
Irene Gidmark har fått kärleken till den nordsvenska hästen via sina morföräldrar och har ett stort engagemang i Föreningen Nordsvenska Hästen. Just nu förkovrar hon sig i brukskörning på Strömsholms nystartade kuskutbildning.

Projektledare: Ulrika Backan
Utbildare: Johan Fyrberg

Fakta om Framtidspanarna:
Framtidsspanarna är 14 ungdomar som nominerats av organisationerna inom Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS). Under 2012 har Framtidsspanarna att rustas för att kunna ta plats inom den egna organisationen som organisationsledare. Projektet Framtidsspanarna ingår i en större satsning, Framtidsspaning, som HUS har arbetat med under 2011 och 2012. De två huvudfrågorna inom Framtidsspaningen är reellt ungdomsinflytande och rekrytering.
www.facebook.com/gorskillnad
gorskillnad@gmail.se

Fakta om Hästnäringens Ungdomssatsning 2012:
Hästnäringens Ungdomssatsning, HUS, finansieras via Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) genom totalisatoravtalet mellan staten och trav-/galoppsporten. Av HNS ekonomiska medel har fem miljoner kronor öronmärkts för ungdomsprojekt inom ridsport, trav, galopp, avel, islands- och brukshästar 2012. Framtidsspaning 2.0 och efterföljaren 2.1 är gemensamma projekt inom satsningen. Läs mer på HNS hemsida www.nshorse.se

Anahita Arai, HNS