Ny hovslagarutbildning lockar elever till Wången

I januari i år startade Wången, en av hästnäringens Riksanläggningar, sin hovslagarutbildning. Intresset för utbildningen har varit stort och hittills har tio elever påbörjat sin resa mot ett yrke som hovslagare.

- Det känns jättekul att det varit ett stort intresse för utbildningen. Som det är nu har vi över tre sökande per utbildningsplats. Särskilt roligt är att flera tjejer sökt, då de flesta hovslagarna traditionellt är män. Av våra tio elever är sex stycken tjejer, säger Anna Hansson, programansvarig för hovslagarutbildningen på Wången.

Unik utbildning i norra Sverige
Hovslagarutbildningen på Wången är tillsammans med motsvarande utbildning på Flyinge nya för Riksanläggningarna. Utbildningen består av ett skolförlagt år med kompletterande yrkespraktik.

De teoretiska lektionerna bygger på en växelverkan mellan erfarenhetsbaserad kunskap, teoretiska modeller och praktisk färdighetsträning i hovslageri och smide. Bland de obligatoriska kurserna ingår hästkunskap, arbetsmiljö och säkerhet, hovvård och företagande. Därutöver finns det valbara kurser som riktar in sig antingen mot rid- eller travhästar, samt en projektkurs med individuell fördjupning.

- Vi vill ge alla de boende i norra Sverige en chans att gå en hovslagarutbildning utan att behöva flytta för långt. Vi hoppas att vår stimulerande miljö med mer än 150 studerande som utbildas till hippologer, hästskötare, tränare, kuskar, hästguider och ridterapeuter ska locka ännu fler att söka, avslutar Anna Hansson.

Wången - travsportens Riksanläggning
Wången bedriver idag utbildningar i form av gymnasium med riksintag, folkhögskola KY- utbildning och högskola. Inom gymnasiet och folkhögskolan finns profilerna Trav och Islandshäst och Wången är också ett regionalt och nationellt hästcentrum, vilket betyder att här finns plats för många olika typer av häsrarrangemang. Anläggningen är toppmodern med bland annat 60 talet skolhästar, stallar, smedja, körhall, backbana, 1000-metersbana, hoppbana samt oval- och rakbana för Islandshäst.

Stefan Johanson, VD HNS
E-post: stefan.johanson@nshorse.se