Ny spännande avelskurs på webben

Idag är det premiär för avelskursen Din väg till föl. Kursen ger dig grundläggande kunskaper oavsett vilken ras du föder upp. Till och med årsskiftet kan du gå kursen till specialpris.

Vill du prova på att vara uppfödare eller planerar du att betäcka ditt sto? Gå kursen Din väg till föl som är framtagen av Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) tillsammans med samtliga avelsorganisationer.
– HNS har som uppdrag att främja svensk avel och uppfödning. Att ta fram en gemensam och rasöverskridande avelskurs är ett bra sätt att bredda kompetensen och kunskapsbasen, säger Stefan Johanson, VD HNS.
– Avelsorganisationerna har tillsammans med HNS undersökt vilket behov av fortbildning som finns och ett önskemål från de tillfrågade var en webbaserad kurs, säger Christina Olsson, avelschef Svensk Travsport.
– Vi hoppas att kursen kommer att tilltala alla som vill lära sig mer. Det är en enorm frihet med en webbaserad kurs dit deltagarna kan gå och läsa när det passar. Den här kursen ska ses som ett komplement till vår övriga verksamhet, säger Elisabeth Olsson, utbildningsansvarig på Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen (ASVH).

Fakta om kursen
Du kan anmäla dig till kursen via vår hemsida www.nshorse.se Till och med årsskiftet kostar kursen 200 kronor. Från den 1 januari 2011 är anmälningsavgiften 400 kronor.
Din väg till föl är en grundläggande avelsutbildning framtagen av Hästnäringens Avelskommitté. Kommittén består av representanter från Avelsföreningen för den Svenska Varmblodiga Hästen, Svensk Galopp, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Svensk Travsport, Lantbrukarnas Riksförbund och Hästnäringens Nationella Stiftelse.

Statlig satsning på avel och uppfödning
Regeringen har under 2009 och 2010 avsatt två miljoner kronor per år till projekt som ska främja utvecklingen av svensk avel och uppfödning. Satsningen hanteras via HNS och finansieras genom totalisatoravtalet mellan staten och trav-/galoppsporten. Kursen Din väg till föl har finansierats via dessa medel.

Stefan Johanson, VD Hästnäringens Nationella Stiftelse
E-post: stefan.johanson@nshorse.se