Nya styrelser för Strömsholm och Flyinge

Ridskolan Strömsholm AB och Flyinge AB har fått nya styrelser vid bolagsstämmorna i förra veckan och till styrelseordförande har Karin Mattsson Weijber utsetts. Högst upp på styrelseagendan står nu att tillsätta en gemensam VD för bägge anläggningarna.

Svensk ridsport och ridhästuppfödning har haft framgångar såväl nationellt som internationellt under senare år. Det är en mycket glädjande utveckling. En utveckling som också ställer krav på insatser för att möta behov och utmaningar på en högre nivå. Ett sådant steg är att stärka utbildningen och utveckla verksamheten vid de två riksanläggningarna, Flyinge och Strömsholm, med inriktning på såväl ridsport som uppfödning. Resurserna är dock begränsade och att möta högre ambitioner innebär att både mer och bättre måste åstadkommas inom ramen för oförändrade resurser. Arbetet med att finna formerna för en gemensam organisation för Flyinge och Strömsholm är ett viktigt steg för att samla utbildnings- och utvecklingsuppdraget för svensk ridsport och avel under en gemensam ledning. Svenska Ridsportförbundet, AB Trav & Galopp (ATG) och Swedish Warmblood (SWB), som tillsätter styrelserna i Flyingestiftelsen och Föreningen Ridskolan Strömsholm, har tillsammans med Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) bland annat enats om det ska råda personunion mellan Flyinges och Strömsholms styrelser:

– Genom att såväl få samma styrelseledamöter som en framtida gemensam operativ ledningsorganisation för Flyinge och Strömsholm har vi möjligheten att erbjuda en stark medspelare och leverantör till svensk ridsport och avel, säger Mats Denninger, ordförande i ATG och HNS.

Anders Mellberg, ordförande i Flyingestiftelsen och Föreningen Ridskolan Strömsholm, som tillsammans med HNS, äger Flyinge AB respektive Ridskolan Strömsholm AB, är mycket nöjd med att kunna presentera de nya styrelserna.
– Vi i ägarstyrelserna är mycket glada att vi lyckats engagera mycket kompetenta styrelseledamöter för uppgiften att samordna verksamheterna vid Flyinge och Strömsholm. Detta är en unik möjlighet för svensk ridsport/ridhästuppfödning att få förstärkta utbildnings- och utvecklingsresurser genom två strategiskt geografiskt belägna anläggningar, anser Anders Mellberg, tillika ordförande i Svenska Ridsportförbundet.

Ny ordförande i driftsbolagen Ridskolan Strömsholm AB och Flyinge AB blir Karin Mattsson-Weijber. Övriga styrelseledamöter är Ann-Catrine Bengtsson, Camilla Hagman, Henrietta Hansson, Stefan Johanson, Margareta Pettersson och Sten-Åke Thundal.

– Jag känner mig inspirerad, hedrad och glad över uppdraget, men också fylld av respekt inför uppgiften. Ridsporten är en fantastisk idrott där god kunskap om hästen och ridkonsten är grundläggande, och för det är Flyinge och Strömsholm viktiga motorer. Att tillsammans med styrelse och ledning få bidra till att båda anläggningarna fortsätter utvecklas på ett bra sätt ser jag verkligen fram emot, säger Karin Mattsson Weijber.

HNS övergripande organisatoriska och ekonomiska ansvar för alla tre riksanläggningarna kvarstår i oförändrad omfattning. Riksanläggningen Wången utanför Östersund där Svensk Travsport har sitt utbildningscentrum berörs inte organisatoriskt av den planerade samordningen mellan Strömsholm och Flyinge.

Mats Denninger
E-post: mats@agrima.se

Anders Mellberg
E-post: anders.mellberg@ridsport.se