Nytt namn och nya samarbeten ska stärka hästforskningen

Stiftelsen Svensk Hästforskning byter namn till Stiftelsen Hästforskning (SHF). Ett resultat av det samarbete som tidigare i år inleddes med Norges forskningsråd. Samarbetet med Norge innebär även att styrelsen förstärks med en norsk ledamot och nya nordiska ledamöter till forskningskommittén. Rekordmånga 85 ansökningar har nu inkommit och skall bedömas av SHF:s nya forskningskommitté.

- Det är mycket positivt för det nordiska samarbetet med denna svensk-norska satsning, som skapar mer resurser inom hästforskningsområdet. Om samarbetet faller väl ut, så vill vi gå vidare med andra länder där liknande intresse finns, säger Stefan Johanson, ordförande för Stiftelsen Hästforskning.

Gemensamma krafter
Avtalet med Norges Forskningsråd syftar bland annat till att lyfta upp samverkansprojekt inom forskning och utveckling mellan de båda länderna. Det gemensamma arbetet består i att aktivt förbättra kunskap och kompetens inom hästnäringen.

Med finansiella bidrag från AB Trav och Galopp (ATG), Agria och Stiftelsen Lantbruksforskning (SLF) och statens forskningsråd Formas avsätts totalt 14 miljoner SEK. Utöver detta anslår Norges Forskningsråd, Norsk Rikstoto och Jordbruksavtalen tillsammans 6 miljoner NOK till FoU-verksamhet, som skall finansieras av Stiftelsen Hästforskning.

- Redan vid vårt första gemensamma ansökningsår har vi fått in flera ansökningar som avser svensk-norska forskningsprojekt. Av de rekordmånga ansökningarna, hela 85 stycken, som kommit in var 17 pågående projekt och 68 nya projekt, varav 13 var norska, 3 norsk-svenska samt 2 svensk-norska. Man har sökt för drygt 52 miljoner SEK för 2010 och totalt för de kommande åren 136 miljoner SEK. Nu väntar ett spännande arbete för forskningskommittén, säger Peter Kallings, forskningschef på Stiftelsen Hästforskning.

Nordisk styrelse och forskningskommitté
Styrelsen för Stiftelsen Hästforskning utökas med Björn Iversen, ordförande i Norske Hesteforskningsutvalget. Nya norska ledamöter i forskningskommittén är Ann Margret Gröndahl, veterinärmedicine doktor, Hans Kolbein Dahle, professor samt Agnar Hegrenes, forskningschef. Utöver fem svenska ledamöter ingår även Terttu Katila, professor vid Helsingfors Universitet och Agust Sigurdsson, rektor för Islands Lantbruksuniversitet, i forskningskommittén.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Kallings, Forskningschef, Stiftelsen Hästforskning
Tel: 08- 627 20 11