Över 3000 barn gör höstlovet till ett Hästlov

Hästlovet är Hästnäringens organisationers gemensamma satsning för att så många barn och ungdomar som möjligt spenderar sitt höstlov, vecka 44, tillsammans med hästar. Över 3000 barn väntas besöka hästlovsaktiviteter runt om i landet.

- I år satsar vi på ännu fler besökare och tar med oss alla positiva erfarenheter från förra årets lyckade satsning, säger Ulrika Backan, projektledare för Hästlovet.

Många hästverksamheter genomför varje år höstlovsaktiviteter där barn och unga får chans att vara med hästar och prova på att köra eller rida. En av anläggningarna som var med redan förra året och gjorde sina aktiviteter till Hästlovsaktiviteter var Kalmar travskola. På frågan om varför de är med i år igen är svaret tydligt.

- För oss sätter den gemensamma marknadsföringen och de goodiebags deltagarna får extra guldkant på aktiviteten. Vi lägger också med eget material så att diskussionen kan fortsätta hemma vid köksbordet, säger Maria Carlsson vid Kalmar travskola, som även hon hoppas att många barn och unga fortsätter att vara bland hästar även efter Hästlovet.

Se vilka fler anläggningar som håller Hästlovsöppet under vecka 44: http://gillahast.se/hastlovet/ (Sidan uppdateras löpande)

Om Hästlovet
Hästlovet är ett projekt som drivits inom ramen för Hästnäringens Ungdomssatsning och syftet med Hästlovet är att lyfta hästens roll i samhället och ge ännu fler barn och unga chans att komma nära hästar.
Genom hästnäringens gemensamma satsning lyfts höstlovsaktiviteterna på en gemensam kommunikationsplattform och hästnäringens breda utbud synliggörs. Hemsidan blir en mötesplats där nyfikna kan hitta kostnadsfria hästaktiviteter nära sig.

För mer information om Hästlovet, kontakta:

Ulrika Backan
Projektledare Hästlovet