Politiker möter hästnäringen i stallgången

Under våren blir det fullt med politiker i våra stallar. Hästnäringen bjuder gemensamt in riksdagsledamöter, region- och kommunpolitiker till tio träffar på olika hästanläggningar för diskussioner och studiebesök. Besöken planeras från Boden i norr till Flyinge i Söder.

Politikerträffarna genomförs i samverkan mellan Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport, Lantbrukarnas Riksförbund samt representanter från respektive regions hästnäring. Syftet med träffarna är att gemensamt visa hästens möjligheter att bidra till en positiv samhällsutveckling.

– Vi hoppas att många politiker tar chansen och kommer till våra träffar för att se hästsektorns potential samtidigt som de får chansen till en dialog med en näring som intresserar över en miljon människor. Vi kommer att skicka inbjudningar till uppåt 4 000 personer som är politiskt aktiva på lokal, regional och nationell nivå, säger Stefan Johanson VD HNS.

Planerade träffar:

1. Skåne, 25 april, Flyinge
2. Småland, 16 maj, Jönköpings Fältrittklubb
3. Mälardalen, 13 juni, Örebrotravet
4. Norrbotten, 12 sept, Hästcentrum Boden
5. Västernorrland, 16 sept, Härnösand Ridklubb
6. Värmland, 26 sept, Lillerudsgymnasiet
7. Göteborg/Halland, ej fastställt datum och plats
8. Västra Götaland, 30 sept, Axevalla Multiarena
9. Stockholm, 3 okt, Bro Park
10. Östergötland, 14 nov, Smedstad Ridsportcenter

För journalister:
Är du journalist och vill delta vid en eller flera politikerträffar anmäl dig till Karolina Thorell, HNS, karolina.thorell@nshorse.se eller 08-799 28 75. Möjlighet finns för intervjuer i anslutning till träffarna.
Vill du ha mer information om en specifik träff kan du även vända dig Ellinor Fuchs, projektledare, ellinor.fuchs@nshorse.se eller 073-067 48 46.

Stefan Johanson, VD HNS
E-post: stefan.johanson@nshorse.se