Politikerträffar i stallmiljö: hästnäringen satsar inför årets val

Under våren och försommaren blir det fullt med politiker i våra stallar. Hästnäringen bjuder gemensamt in riksdagsledamöter, region- och kommunpolitiker till tio träffar med diskussioner och studiebesök. Besöken planeras från Hippologum i Umeå i norr till Malmö och Jägersro i söder.

2014 är ett riktigt supervalår. Det är första gången som Sverige har Europaparlamentsval och nationella allmänna val samma år. Det är med andra ord viktigt för hästnäringen att visa vad vi har för erbjudanden som gör samhället bättre samt vilka behov som finns för att det även i fortsättningen ska finnas en livskraftig hästnäring i hela landet.

Politikerträffarna gemomförs i samverkan mellan Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport, Lantbrukarnas Riksförbund samt representanter från respektive regions hästnäring. Media är varmt välkommen till träffarna.
– Vi hoppas att många politiker tar chansen och kommer till våra träffar för att se hästsektorns potential samtidigt som de får chansen till en dialog med en näring som intresserar över en miljon människor. Vi kommer att skicka inbjudningar till uppåt 4 000 personer som är politiskt aktiva på lokal, regional och nationell nivå, och vi hoppas att även få kandidater i EU-valet att komma, säger Stefan Johanson VD HNS.

Planerade träffar:
Västergötland 16/4 Trollhättan
Skåne 22/4 Malmö
Blekinge 23/4 Ronneby
Stockholms Län 5/5 Södertälje
Västerbotten 9/5 Umeå
Småland 12/5 Ljungby
Dalarna 13/5 Rättvik
Gävleborg 14/5 Hudiksvall
Jämtland 15/5 Wången
Västmanland 8/6 Strömsholm

För journalister:

Är du journalist och vill delta vid en eller flera politikerträffar anmäl dig till Stefan Johanson, VD HNS, stefan.johanson@nshorse.se eller 08-627 21 85. Vill du ha mer information om en specifik träff kan du även vända dig Anahita Arai vid HNS anahita.arai@nshorse.se eller 08 627 20 12.

Stefan Johanson, VD HNS
E-post: stefan.johanson@nshorse.se

Anahita Arai, kommunikationschef HNS

• politikerträff