Samverkan mellan samhälle och hästnäring i Skåne

Tisdag den 22 oktober arrangerar Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) och Landsbygdsdepartementet ett seminarium på Flyinge tillsammans med den ideella föreningen Hästen i Skåne. Syftet är att lyfta fram möjligheter och samhällsnyttor som regionens hästar bidrar med för att på så sätt fördjupa samverkan mellan samhälle och hästnäring.

Utvecklad samverkan mellan hästnäring och samhälle kan tillsammans skapa mervärden i form av arbetstillfällen, tillväxt och samhällsnyttor. HNS är en plattform för omfattande samverkan på det nationella planet och nu drivs en satsning för att stimulera till samordning även på det regionala samhällsplanet.
– Vi har länge arbetat på detta sätt i ett nationellt perspektiv och har sett vilka fördelar det innebär. Med satsningen på regional samverkan skapar vi ett fördjupat arbetssätt med Hästen i Skåne för att öppna en stark kanal även regionalt, säger Stefan Johanson, VD HNS.

Skåne rymmer en blomstrande och mångsidig hästnäring. Regionens hästar har potential att i större utsträckning bidra med nyttor för såväl samhälle som hästnäring. För att uppnå gemensamma vinster krävs kunskap om respektive sektors möjligheter och behov samt en god samordning och dialog mellan hästsektor, kommuner och myndigheter. – Vi har goda relationer med Skånes offentliga sektor men jag vill föra oss ännu närmre varandra. Det finns flera områden med möjlighet till utökad samverkan, till exempel användning av hästen i vård och rehabilitering samt till samhällsnära tjänster. Här är min roll att vara länken mellan hästsektorns organisationer, den privata hästägaren, företagaren och myndigheter säger Maria Sundin, verksamhetsledare för Hästen i Skåne.

Vid seminariet illustreras pågående satsningar och arbetssätt samt områden möjliga för samverkan och utveckling mellan hästsektor, samhälle och företag. Under dagen presenterar Landsbygdsdepartementet sin rapport Hästen och vi - tillsammans skapas mervärden, som handlar om framgångsfaktorer för samverkan mellan kommuner och hästsektor. Hästnäringen satsar via HNS nu även på olika arbetsmarknadsåtgärder, till exempel via projektet Hästjobb ger vinnare, som kommer beskrivas ur ett regionalt perspektiv.

Fakta om Regional Samverkan:
Regional Samverkan drivs som ett långsiktigt utvecklingsprojekt via HNS. Målsättningen är att stimulera till länsvisa samverkansforum mellan hästsektorns olika verksamhetsgrenar för att på så sätt skapa en mötesplats för diskussion och påverkan i gemensamma hästfrågor. Visionen är att med nationellt stöd och regional drivkraft skapa samverkan som kan främja tillväxt och utveckling av den regionala hästnäringen. Läs mer om regional samverkan här.

För journalister:
Seminariet är öppet för journalister, kontakta Karolina Thorell, HNS (073-325 23 38, karolina.thorell@nshorse.se), för tidsprogram, frågor och anmälan.

Stefan Johanson, VD HNS
E-post: stefan.johanson@nshorse.se

Karolina Thorell, projektledare HNS
E-post: karolina.thorell@nshorse.se

Anna Hedberg, ämnesråd Landsbygdsdepartementet
E-post: anna.hedberg@regeringskansliet.se

• regional samverkan
  • flyinge

Hästnäringens Nationella Stiftelse, HNS, är ett samverkansorgan inom svensk hästsektor. Speciellt intresse ägnas åt utbildning och avel och uppfödning. HNS har det övergripande ekonomiska och organisatoriska ansvaret för Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge, Strömsholm och Wången, som är utvecklingsmotorer för svensk hästnäring. Andra verksamhetsområden är gemensamma frågor för hästnäringen samt forskning och utveckling via Stiftelsen Hästforskning.

Stefan Johanson

VD HNS 08-627 21 85