Seminarium i Skara: Regeringen lyfter goda exempel inom hästnäringen

Torsdag den 28 november arrangerar Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) och Landsbygdsdepartementet ett seminarium i Skara tillsammans med den ideella föreningen Skara Hästland.

Västra Götaland är en stark hästregion. Här finns efter Skåne flest hästar i landet, många företagare med hästverksamhet och starka regionala hästorganisationer. För att vässa regionens konkurrensfördelar arrangeras nu ett seminarium där samverkan mellan hästnäring och det offentliga står på agendan.
– Hästnäringen kan i framtiden bidra i större utsträckning till samhällsutvecklingen. Men vi inom hästnäringen behöver bli bättre på att samordna oss för att skapa en gemensam dialog med den offentliga sektorn. Det kan påvisa vilka mervärden hästen kan bidra med i form av exempelvis arbetstillfällen och ökad besöksnäring, säger Stefan Johanson, VD HNS.
HNS har som mål att främja hästnäringens tillväxt i Sverige. För att nå målet krävs en stark regional tillväxt och en ökad förståelse från myndigheterna. Därför har HNS initierat en satsning för att stödja regional samverkan i hästnäringen.
– Vi har länge arbetat med samverkan på det nationella planet och har sett vilka fördelar det innebär. Nu satsar vi genom ett fördjupat samarbete via Skara Hästland på att öppna en stark gemensam kanal på Skaraborgsnivån, säger Stefan Johanson, VD HNS.

Vid seminariet presenterar Landsbygdsdepartementet sin rapport Hästen och vi - tillsammans skapas mervärden, som handlar om framgångsfaktorer för samverkan mellan kommuner och hästsektor. Hästnäringen satsar via HNS nu även på olika arbetsmarknadsåtgärder i Västra Götaland, till exempel via projektet Hästjobb ger vinnare, som kommer beskrivas ur ett regionalt perspektiv.

Läs mer om regional samverkan här.

Ladda ner Landsbygdsdepartementets rapport Hästen och vi – tillsammans skapas mervärden här.

För journalister:
Seminariet hålls i Skara (SLU:s lokaler) och är öppet för journalister, kontakta Karolina Thorell, HNS (073-325 23 38, karolina.thorell@nshorse.se), för tidsprogram, frågor och anmälan.

Stefan Johanson, VD HNS
E-post: stefan.johanson@nshorse.se

Karolina Thorell, projektledare HNS
E-post: karolina.thorell@nshorse.se

Anna Hedberg, ämnesråd Landsbygdsdepartementet
E-post: anna.hedberg@regeringskansliet.se

Hästnäringens Nationella Stiftelse, HNS, är ett samverkansorgan inom svensk hästsektor. Speciellt intresse ägnas åt utbildning och avel och uppfödning. HNS har det övergripande ekonomiska och organisatoriska ansvaret för Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge, Strömsholm och Wången, som är utvecklingsmotorer för svensk hästnäring. Andra verksamhetsområden är gemensamma frågor för hästnäringen samt forskning och utveckling via Stiftelsen Hästforskning.